Med hjerte for arbeidsplassen : en studie av ulike trivselsfaktorer i en produksjonsbedrift
Abstract
Mitt hovedfokus i denne undersøkelsen har vært å se på hva som er årsakene til at noen velger
å jobbe på samme arbeidsplass i over 25 år.
Jeg har valgt en produksjonsbedrift, hvor de ansatte utfører standardiserte oppgaver og hvor
utfordringene er forholdsvis små.
Endringer i utdanningssektoren hatt stor betydning for distrikts – Norge. Nye skoler har
kommet til, og befolkning i utkantstrøk har fått større mulighet til å utdanne seg enn tidligere.
Tilgangen til utdanning ble mye nærmere.
Til tross for utdanningsmulighetene i Norge har blitt revolusjonerende bedre enn hva det var
for 30 år siden, er det noen som velger å ikke benytte seg av dette tilbudet. Noen har ikke lyst,
mens andre føler de ikke har behov for mer enn 9årig grunnskole. Hva er det som er så bra
med jobben at man ikke benytter seg av slike tilbud?
Det er i dag ikke mange samlebåndsbedrifter igjen, da mennesker har blitt byttet ut med
maskiner og ny teknologi. I tillegg har mye av produksjonen blitt sendt til øst- Europa, da
både nasjonal og internasjonal konkurranse har blitt sterkere. Arbeidskraten er betraktelig
billigere i øst – Europa enn i Norge.
Jeg har brukt en kvalitativ metode, da jeg fant dette mest hensiktsmessig i forhold til
problemstilling og innhenting av data. Jeg har intervjuet 8 ansatte ved Nortura avd. Elverum,
og funnet ut at det er mange årsaker til at man velger å være ved samme arbeidsplass i over 25
år. Ledelse, kommunikasjon, arbeidsmiljø, kollegaer og utdanning er faktorer som bidrar til
økt motivasjon og trivsel.
Det som fremgår i undersøkelsen at det er særlig arbeidsmiljø og ledelsen som er de mest
fremtredende trivselsfaktorene. Rutine, trygghet og stabilitet er også forhold som er viktige
for respondentene. Flere av informantene er omgangsvenner på fritiden, som et resultat av at
de har jobbet sammen i mange år. Bekjentskaper og gode relasjoner til arbeidskollegaene er
med på å øke motivasjonene hos dem. Samtlige mener at feedback fra både ledelsen og
medarbeidere er med på å øke trivselen. Anerkjennelse og tilbakemeldinger utgjør en stor
trivselsfaktor.
Description
Masteroppgave i offentlig politikk og ledelse - Universitetet i Agder 2008