Kvalitetssikring ved Universitetet i Agder : et translasjonsteoretisk perspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136372Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien er en undersøkelse av hvordan kvalitetssikringssystemet har blitt
utviklet og implementert ved Universitetet i Agder. Oppgaven har et translasjonsteoretisk
perspektiv, som betyr at de valg som er tatt gjennom utviklingen og implementeringen av
systemet ses på som oversettelser, eller translasjoner av en idé inn i en organisasjon.
Med et translasjonsteoretisk utgangspunkt vil oppgaven kartlegge forklaringer til
hvorfor systemet har blitt seende ut på den måten det har.
Oppgavens undersøkelser er bestående av både kvalitative og kvantitative
undersøkelser som til sammen har forklart problemstillingen. Resultatene av undersøkelsen
viser at det er sentraladministrasjonen som har tatt ideen inn i organisasjonen på grunn av
krav i loven, og at det er de faglige ansatte ved Universitetet i Agder som bruker systemet i
størst grad til daglig.
Undersøkelsene viser at den påvirkningen som er størst på hvordan man mener
systemet er, og skal brukes, er hvilken stilling eller tittel man har. Jo høyere stilling eller tittel
man har, jo mer skeptiske er man, og jo mindre bruker man kvalitetssikringssystemet aktivt. I
tillegg antyder undersøkelsene at det er store forskjeller mellom fakultetene i hvordan
systemet er blitt implementer, og blir brukt. Disse funnene er ikke signifikante, men indikerer
at man er mest skeptiske ved fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap, og at man føler seg
minst påvirket av systemet ved fakultet for kunstfag.
Oppgavens konklusjon er at utviklingen og implementeringen har blitt påvirket av de
som har tatt ideen inn i organisasjonen, og lokale regler som lå til grunn for oversettelsen.
Disse lokale reglene er mange, og dreier seg om at man så behov for et overordnet
kvalitetssikringssystem, at man hadde et ønske om å oppnå universitetsstatus, og at man
ønsket å tilføre så lite ekstra arbeid som mulig for ansatte ved institusjonen, men heller skape
et nytteverktøy for disse. De som har deltatt i utviklingen har preget systemet i den forstand at
det er disse som har bestemt hvilke lokale regler som ble en del kvalitetssikringssystemet.
Beskrivelse
Masteroppgave i offentlig politikk og ledelse - Universitetet i Agder 2008