• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Political Science and Management
  • Master's theses in Management
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Political Science and Management
  • Master's theses in Management
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Frafall i den videregående opplæringen : hva forklarer frafall i yrkesfagopplæringen på Agder?

Blålid, Kåre; Øyna, Nils Inge
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Øyna, Nils Inge & Blålid, Kåre Oppgave.pdf (1.693Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136345
Utgivelsesdato
2012
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Management [243]
Sammendrag
Alle landets fylkeskommuner og videregående skoler har elever som ikke fullfører og består i varierende grad. På Agder er gjennomføringen i den videregående skolen på vel 70 %, for skoleåret vi har tatt for oss 2010/2011. Denne gjennomføringsgraden har vi ønsket å se nærmere på. Hva er årsaken til at så mange elever ikke fullfører og består (30%)? Hvordan kan dette forklares og i hvilken grad er det variasjoner mellom skolene og utdanningsprogrammene? Denne oppgaven vil forsøke å bidra til en noe bredere forståelse av frafall og gjennomføring som tema. I den siste delen gir vi også våre refleksjoner om hvilke tiltak som bør igangsettes videre fremover.

Kapittel 1 tydeliggjør formålet med oppgaven. Vi reiser her oppgavens tredelte problemstilling. Videre setter vi leseren inn i "yrkesskolens" historie. Til slutt i kapittelet definerer vi frafallsbegrepet.

Kapittel 2 er en redegjørelse over vårt forskningsdesign og valg av studiemetode. Her kommer vi inn på hvordan studiet er lagt opp og gjennomført. Vi drøfter også pålitelighet og gyldighet før vi tilslutt viser til metodiske svakheter.

Kapittel 3 fundamenterer våre uavhengige variabler til vår teoretiske tilnærming. I vår teoretiske tilnærming tar vi for oss kontigensteori, ledelsesteori, læringsteori, kulturteori. Vi ser også på sosio-demografiske forklaringsfaktorer når trekk ved elever skal drøftes. Ved slutten av kapittelet oppsummerer vi alle de ni hypotesene.

Kapittel 4 er presentasjon av våre empiriske data. Resultater fra Skoleporten fremlegges sammen med data fra VIGO og PULS som er gitt oss av fylkeskommunene.

Kapittel 5 er oppgavens analyse del. I kapittelet går vi inn i hver enkelt av våre ni hypoteser, legger frem skjematiske oversikter og drøfter funn. Mot slutten av kapittelet oppsummeres resultatene.
Beskrivelse
Masteroppgave i ledelse- Universitetet i Agder 2012
Utgiver
Universitetet i Agder; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit