Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Nils Georg
dc.contributor.authorHansen, Torfinn
dc.date.accessioned2011-03-30T07:26:57Z
dc.date.available2011-03-30T07:26:57Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136333
dc.descriptionMasteroppgave i ledelse- Universitetet i Agder 2010en_US
dc.description.abstractOppgavens utgangspunkt var problemstillingen: ”Hvordan blir flinke elever ivaretatt? Er der forskjell på private og offentlige skoler?” For å belyse denne problemstillingen valgte vi en kvalitativ tilnærming gjennom intervju av rektorer, kontaktlærere og elever fra de to skoleslagene. Elevene var valgt ut fra resultatene på nasjonale prøver. Graden av ivaretakelse av flinke elever har et individperspektiv og et systemperspektiv. På individnivå vil god ivaretakelse kunne gi flinke elever en positiv utvikling i forhold til både skoleprestasjoner og personlig utvikling. På skolenivå vil fokus på alle elever inkludert de flinkeste være en god utnyttelse av den menneskelige kapitalen. Våre hovedfunn er at private skoler på en mer bevisst måte ivaretar de flinke elevene enn offentlige skoler, men at ingen av skoleslagene ivaretar de flinke elevene tilstrekkelig. Vår studie viser at flinke elever blir ivaretatt ulikt. Det er forskjeller mellom private skoler og offentlige skoler både på systemnivå og individnivå. Ivaretakelse av flinke elever er for mye opp til den enkelte skole og lærer og for lite formalisert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderen_US
dc.subject.classificationORG 917
dc.titleHvordan blir flinke elever ivaretatt? : er det forskjell på offentlige og private skoler?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber71 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel