Hvordan blir flinke elever ivaretatt? : er det forskjell på offentlige og private skoler?
Abstract
Oppgavens utgangspunkt var problemstillingen: ”Hvordan blir flinke elever ivaretatt? Er der
forskjell på private og offentlige skoler?”
For å belyse denne problemstillingen valgte vi en kvalitativ tilnærming gjennom intervju av
rektorer, kontaktlærere og elever fra de to skoleslagene. Elevene var valgt ut fra resultatene
på nasjonale prøver.
Graden av ivaretakelse av flinke elever har et individperspektiv og et systemperspektiv. På
individnivå vil god ivaretakelse kunne gi flinke elever en positiv utvikling i forhold til både
skoleprestasjoner og personlig utvikling. På skolenivå vil fokus på alle elever inkludert de
flinkeste være en god utnyttelse av den menneskelige kapitalen.
Våre hovedfunn er at private skoler på en mer bevisst måte ivaretar de flinke elevene enn
offentlige skoler, men at ingen av skoleslagene ivaretar de flinke elevene tilstrekkelig.
Vår studie viser at flinke elever blir ivaretatt ulikt. Det er forskjeller mellom private skoler og
offentlige skoler både på systemnivå og individnivå.
Ivaretakelse av flinke elever er for mye opp til den enkelte skole og lærer og for lite
formalisert.
Description
Masteroppgave i ledelse- Universitetet i Agder 2010