• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Systems
  • Master's theses in Information Systems (-2013)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Systems
  • Master's theses in Information Systems (-2013)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie av de sentrale faktorene som bidrar til effekter ved bruk av sosiale medier hos kulturformidlingsaktører

Andersen, Jon Inge; Hasanaj, Esat
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Andersen og Hasanaj.pdf (805.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136123
Utgivelsesdato
2010
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Information Systems (-2013) [70]
Sammendrag
Dette er en masteroppgave som er gjennomført ved institutt for informasjonssystemer ved

UiA, høstsemesteret 2010.

Vårt forskningsspørmål i denne oppgaven er:

Hvilke faktorer er sentrale for å oppnå effekter ved bruk av sosiale medier hos

kulturformidlingsaktører?

Det finnes få studier som har hatt som mål om å se på faktorer som fører til effekter i

forbindelse med bruk av sosiale medier. En av de mest anerkjente modellene som forklarer

faktorene som fører til IS suksess er DeLone & McLean (2003) suksessmodell. Denne

modellen gir rimelig støtte for de fleste relasjonene innenfor modellen i mange typer IS og

under en rekke forskjellige forhold. Det gjenstår å undersøke om DeLone & McLeans (2003)

suksessmodell er relevant for sosiale medier (Petter et. al., 2008). Derfor er det meget

interessant å undersøke om en så anerkjent modell som suksessmodellen til DeLone &

McLean (2003) kan svare på vårt forskningsspørsmål.

For å besvare vårt forskningsspørsmål har vi benyttet en kvalitativ forskningstilnærming. Vi

har gjennomgått forskning og teori rundt teamet sosiale medier, IS suksessfaktorer, og utført

case studier ved lokale kulturformidlingsaktører i Kristiansand. Datainnsamlingen har foregått

ved hjelp av intervjuer med kulturformidlingsaktører og deres brukere. I tillegg har vi

innhentet informasjon fra de aktuelle plattformene innenfor sosiale medier som har vært

aktuelle.

Som et utgangspunkt for å identifisere de sentrale faktorene har vi benyttet DeLone &

McCleans (2003) suksessmodell. I tillegg har vi benyttet annen forskning som innebærer

suksessfaktorer innenfor sosiale medier og andre studier som har testet, diskutert og analysert

DeLone & McCleans (2003) suksessmodell.

DeLone og McLeans (2003) suksessmodell har fungert som et godt rammeverk og

utgangspunkt for å studere sosiale medier, og den har fungert utmerket til å svare på vårt

forskningsspørsmål. Faktorene som vi fant ut er de mest sentrale for å få til effekter for

kulturformidlingsaktørene er: Bruk, Informasjonskvalitet og Brukertilfredshet. En av de mer

uforutsette funnene i denne studien er at vi har funnet ut at bruk-faktoren påvirker

informasjonskvaliteten i modellen, i motsetning til DeLone & McClean (2003) som har påvist

at informasjonskvaliteten påvirker bruken. I tillegg til dette har vi ikke sett at faktoren

tjenestekvalitet er spesielt sentral i sosiale medier, som DeLone & McClean (2003) mener er en av de viktigste faktorene.
Beskrivelse
Masteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder 2010
Utgiver
Universitetet i Agder: University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit