En studie av de sentrale faktorene som bidrar til effekter ved bruk av sosiale medier hos kulturformidlingsaktører
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136123Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en masteroppgave som er gjennomført ved institutt for informasjonssystemer ved
UiA, høstsemesteret 2010.
Vårt forskningsspørmål i denne oppgaven er:
Hvilke faktorer er sentrale for å oppnå effekter ved bruk av sosiale medier hos
kulturformidlingsaktører?
Det finnes få studier som har hatt som mål om å se på faktorer som fører til effekter i
forbindelse med bruk av sosiale medier. En av de mest anerkjente modellene som forklarer
faktorene som fører til IS suksess er DeLone & McLean (2003) suksessmodell. Denne
modellen gir rimelig støtte for de fleste relasjonene innenfor modellen i mange typer IS og
under en rekke forskjellige forhold. Det gjenstår å undersøke om DeLone & McLeans (2003)
suksessmodell er relevant for sosiale medier (Petter et. al., 2008). Derfor er det meget
interessant å undersøke om en så anerkjent modell som suksessmodellen til DeLone &
McLean (2003) kan svare på vårt forskningsspørsmål.
For å besvare vårt forskningsspørsmål har vi benyttet en kvalitativ forskningstilnærming. Vi
har gjennomgått forskning og teori rundt teamet sosiale medier, IS suksessfaktorer, og utført
case studier ved lokale kulturformidlingsaktører i Kristiansand. Datainnsamlingen har foregått
ved hjelp av intervjuer med kulturformidlingsaktører og deres brukere. I tillegg har vi
innhentet informasjon fra de aktuelle plattformene innenfor sosiale medier som har vært
aktuelle.
Som et utgangspunkt for å identifisere de sentrale faktorene har vi benyttet DeLone &
McCleans (2003) suksessmodell. I tillegg har vi benyttet annen forskning som innebærer
suksessfaktorer innenfor sosiale medier og andre studier som har testet, diskutert og analysert
DeLone & McCleans (2003) suksessmodell.
DeLone og McLeans (2003) suksessmodell har fungert som et godt rammeverk og
utgangspunkt for å studere sosiale medier, og den har fungert utmerket til å svare på vårt
forskningsspørsmål. Faktorene som vi fant ut er de mest sentrale for å få til effekter for
kulturformidlingsaktørene er: Bruk, Informasjonskvalitet og Brukertilfredshet. En av de mer
uforutsette funnene i denne studien er at vi har funnet ut at bruk-faktoren påvirker
informasjonskvaliteten i modellen, i motsetning til DeLone & McClean (2003) som har påvist
at informasjonskvaliteten påvirker bruken. I tillegg til dette har vi ikke sett at faktoren
tjenestekvalitet er spesielt sentral i sosiale medier, som DeLone & McClean (2003) mener er en av de viktigste faktorene.
Beskrivelse
Masteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder 2010