En studie av de sentrale faktorene som bidrar til effekter ved bruk av sosiale medier hos kulturformidlingsaktører
Abstract
Dette er en masteroppgave som er gjennomført ved institutt for informasjonssystemer ved
UiA, høstsemesteret 2010.
Vårt forskningsspørmål i denne oppgaven er:
Hvilke faktorer er sentrale for å oppnå effekter ved bruk av sosiale medier hos
kulturformidlingsaktører?
Det finnes få studier som har hatt som mål om å se på faktorer som fører til effekter i
forbindelse med bruk av sosiale medier. En av de mest anerkjente modellene som forklarer
faktorene som fører til IS suksess er DeLone & McLean (2003) suksessmodell. Denne
modellen gir rimelig støtte for de fleste relasjonene innenfor modellen i mange typer IS og
under en rekke forskjellige forhold. Det gjenstår å undersøke om DeLone & McLeans (2003)
suksessmodell er relevant for sosiale medier (Petter et. al., 2008). Derfor er det meget
interessant å undersøke om en så anerkjent modell som suksessmodellen til DeLone &
McLean (2003) kan svare på vårt forskningsspørsmål.
For å besvare vårt forskningsspørsmål har vi benyttet en kvalitativ forskningstilnærming. Vi
har gjennomgått forskning og teori rundt teamet sosiale medier, IS suksessfaktorer, og utført
case studier ved lokale kulturformidlingsaktører i Kristiansand. Datainnsamlingen har foregått
ved hjelp av intervjuer med kulturformidlingsaktører og deres brukere. I tillegg har vi
innhentet informasjon fra de aktuelle plattformene innenfor sosiale medier som har vært
aktuelle.
Som et utgangspunkt for å identifisere de sentrale faktorene har vi benyttet DeLone &
McCleans (2003) suksessmodell. I tillegg har vi benyttet annen forskning som innebærer
suksessfaktorer innenfor sosiale medier og andre studier som har testet, diskutert og analysert
DeLone & McCleans (2003) suksessmodell.
DeLone og McLeans (2003) suksessmodell har fungert som et godt rammeverk og
utgangspunkt for å studere sosiale medier, og den har fungert utmerket til å svare på vårt
forskningsspørsmål. Faktorene som vi fant ut er de mest sentrale for å få til effekter for
kulturformidlingsaktørene er: Bruk, Informasjonskvalitet og Brukertilfredshet. En av de mer
uforutsette funnene i denne studien er at vi har funnet ut at bruk-faktoren påvirker
informasjonskvaliteten i modellen, i motsetning til DeLone & McClean (2003) som har påvist
at informasjonskvaliteten påvirker bruken. I tillegg til dette har vi ikke sett at faktoren
tjenestekvalitet er spesielt sentral i sosiale medier, som DeLone & McClean (2003) mener er en av de viktigste faktorene.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder 2010