dc.contributor.author | Andersen, Jon Inge | |
dc.contributor.author | Hasanaj, Esat | |
dc.date.accessioned | 2011-03-16T12:51:12Z | |
dc.date.available | 2011-03-16T12:51:12Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/136123 | |
dc.description | Masteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder 2010 | en_US |
dc.description.abstract | Dette er en masteroppgave som er gjennomført ved institutt for informasjonssystemer ved
UiA, høstsemesteret 2010.
Vårt forskningsspørmål i denne oppgaven er:
Hvilke faktorer er sentrale for å oppnå effekter ved bruk av sosiale medier hos
kulturformidlingsaktører?
Det finnes få studier som har hatt som mål om å se på faktorer som fører til effekter i
forbindelse med bruk av sosiale medier. En av de mest anerkjente modellene som forklarer
faktorene som fører til IS suksess er DeLone & McLean (2003) suksessmodell. Denne
modellen gir rimelig støtte for de fleste relasjonene innenfor modellen i mange typer IS og
under en rekke forskjellige forhold. Det gjenstår å undersøke om DeLone & McLeans (2003)
suksessmodell er relevant for sosiale medier (Petter et. al., 2008). Derfor er det meget
interessant å undersøke om en så anerkjent modell som suksessmodellen til DeLone &
McLean (2003) kan svare på vårt forskningsspørsmål.
For å besvare vårt forskningsspørsmål har vi benyttet en kvalitativ forskningstilnærming. Vi
har gjennomgått forskning og teori rundt teamet sosiale medier, IS suksessfaktorer, og utført
case studier ved lokale kulturformidlingsaktører i Kristiansand. Datainnsamlingen har foregått
ved hjelp av intervjuer med kulturformidlingsaktører og deres brukere. I tillegg har vi
innhentet informasjon fra de aktuelle plattformene innenfor sosiale medier som har vært
aktuelle.
Som et utgangspunkt for å identifisere de sentrale faktorene har vi benyttet DeLone &
McCleans (2003) suksessmodell. I tillegg har vi benyttet annen forskning som innebærer
suksessfaktorer innenfor sosiale medier og andre studier som har testet, diskutert og analysert
DeLone & McCleans (2003) suksessmodell.
DeLone og McLeans (2003) suksessmodell har fungert som et godt rammeverk og
utgangspunkt for å studere sosiale medier, og den har fungert utmerket til å svare på vårt
forskningsspørsmål. Faktorene som vi fant ut er de mest sentrale for å få til effekter for
kulturformidlingsaktørene er: Bruk, Informasjonskvalitet og Brukertilfredshet. En av de mer
uforutsette funnene i denne studien er at vi har funnet ut at bruk-faktoren påvirker
informasjonskvaliteten i modellen, i motsetning til DeLone & McClean (2003) som har påvist
at informasjonskvaliteten påvirker bruken. I tillegg til dette har vi ikke sett at faktoren
tjenestekvalitet er spesielt sentral i sosiale medier, som DeLone & McClean (2003) mener er en av de viktigste faktorene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Agder: University of Agder | en_US |
dc.subject.classification | IS 501 | |
dc.title | En studie av de sentrale faktorene som bidrar til effekter ved bruk av sosiale medier hos kulturformidlingsaktører | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Information and communication systems: 321 | en_US |
dc.source.pagenumber | 86 s. | en_US |