Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGonsholt, Stine
dc.date.accessioned2013-09-25T08:09:00Z
dc.date.available2013-09-25T08:09:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135907
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er undersøke hva den nye E18 mellom Grimstad og Kristiansand har betydd for boligprisutviklingen i Agderbyene. Den nye E18 har Redusert reisetiden til Kristiansand betraktelig og på den måten knyttet byene tettere sammen. Jeg har på grunnlag av dette også valgt å se om boligprisene i øst har hatt enstørre boligprisutvikling enn i Kristiansand. Da det er flere faktorer som spiller inn på boligprisen har det vært nødvendig å kontrollere for disse, slik at problemstillingen besvares så presist som mulig. Oppgaven innledes med bakgrunnsinformasjon om Agderbyene; Kristiansand, Lillesand, Grimstad og Arendal. Her inngår historie og faktaopplysninger, samt oversikt over innbyggertall boligtyper og sysselsetningen i byene. Videre følger informasjon om E18 og litt om pendling. I teorikapittelet legges grunnlaget for hypotesetestingen og den hedonistiske prisfunksjonen er utledet. Den hedonistiske prisfunksjonen beskriver sammenhengen mellom attributter og boligpriser. Videre utledet jeg en hovedhypotese som er i sammenheng med problemstillingen, og fire kontrollhypoteser som skal kontrollere for rimelig antatte sammenhenger mellom pris og boligattributter. Mitt datamaterialet består av totalt 7661 observasjoner. Disse tilsvarer alle registrerte solgte boliger i Arendal, Grimstad, Lillesand og Kristiansand i ar 2007 og 2011. Etter datarensingen endte jeg på et totalt utvalg på 6028 observasjoner som dannet grunnlaget for analysen og hypotesetestingen. Den endelige regresjonsmodellen viste at alle kontrollhypotesene var signifikante på et 5% nivå og jeg konkluderte med at boareal, boligens alder, avstand til sentrum og boligtype har signifikant påvirkning på boligprisene. Videre kom jeg frem til t boligprisene i Kristiansand har økt med ca. 14% fra 2007 til 2011, mens byene i øst har boligprisene økt med hele 24%--‐26% i den samme tidsperioden. Da det ikke var noen andre spesielle hendelser i denne tidsperioden, valgte jeg å konkludere med at E18 har påvirket boligprisutviklingen i Agderbyene.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleHva har den nye E-18 mellom Kristiansand og Grimstad betydd for boligprisutviklingen i Agderbyene?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Urbanism and physical planning: 230no_NO
dc.source.pagenumber82 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel