Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøgenes, Christine
dc.date.accessioned2013-09-26T11:07:27Z
dc.date.available2013-09-26T11:07:27Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135831
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven har til hensikt å kartlegge hvilke faktorer som kan forklare intensjonen til å handle reiseprodukter på internett. Dette innebærer spørsmål som handler om intensjonen i nærmeste fremtid, holdninger til elektronisk handel, subjektiv norm, oppfattet adferdskontroll og risiko. Dette er en oppgave innenfor markedsføring der det teoretiske utgangspunktet mitt er hentet fra holdningsteori av Fishbein og Ajzen, kjent som ”teorien om planlagt”. Dette er teori som er et strategisk verktøy i markedsføring, og kan dra slutninger til markedsstrategi. I denne oppgaven har jeg valgt å utvide teorien ved å trekke inn en ekstra faktor, risiko. Jeg vil i tillegg til holdning, subjektiv norm og oppfattet adferdskontroll se på om risiko momenter har en påvirkning til intensjonen ved å handle reiseprodukter elektronisk. De empiriske undersøkelsene av teorien er utført ved at jeg har delt ut undersøkelser på reiseholdeplasser som på togstasjon, ferje og flyplass. Det ble valgt ut tilfeldige respondenter som befant seg der jeg delte ut undersøkelser. Respondenter var fra alder 18 til 80 år. Det ble delt ut 197 spørreundersøkelse, av de var 176 gyldige. For å analysere innsamlet data ble det tatt i bruk Statistical Package for Social Science (SPSS). Her ble faktoranalyse og regresjonsanalyse benyttet. Resultatet av dette ble så analysert. Variablene forklarte til sammen 42,2% av intensjonen. Tre av fire hypoteser ble støttet, der subjektiv norm, oppfattet adferdskontroll og risiko ble signifikant. Holdning ble ikke signifikant, noe som var litt overraskende. Holdning er den variabelen etter teorien som har pleid å være sterkest, men viste seg å ikke være relevant i denne oppgaven. En grunn til dette kan være at infrastrukturen i Norge er såpass bra at vi ikke tenker så mye på holdninger når det komme til kjøp av reiseprodukter på nett. (Reiseprodukter i denne forstand er kjøp av tog-, buss eller fly billetter, hotell reservasjon og bil leie). Holdninger er generelt positiv når det kommer til elektronisk handel, og kan kanskje bli sett på som gitt. En kan så vurdere om TPA modellen er utdatert når det gjelder kartlegging av intensjonen til elektronisk handel av reiseprodukter i Norge.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleIntensjonen til å handle reiseprodukter elektronisk : anvendelse av teorien om planlagt adferd for å kartlegge faktorer som påvirker intensjonen til å handle reiseprodukter på internettno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO
dc.source.pagenumber126 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel