Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrimstvedt, Angelique
dc.contributor.authorAdolfsen, Terje Eggum
dc.date.accessioned2011-10-18T11:06:21Z
dc.date.available2011-10-18T11:06:21Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135660
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2011en_US
dc.description.abstractFormålet med oppgaven har vært å se på hvordan utbyggingen av E18 mellom Grimstad og Kristiansand har påvirket boligprisene i Lillesand. Da bolig er et komplekst produkt, har det vært nødvendig og gått i dybden av hvilke faktorer som påvirker boligpriser. I tillegg til dette måtte vi finne ut hvordan vi kunne måle effekten av den nye E18. Ettersom den nye E18 har ført til redusert reisetid fra Lillesand til Kristiansand, har det vært naturlig å måle effekten av dette. Oppgaven starter med en generell beskrivelse av Lillesand og E18. Dette for å gi leserne et bedre grunnlag for å forstå oppgaven, samt å gi interesse for det valgte temaet. Vi begynner med å si litt om boligprisutviklingen i Lillesand, for så å gå nærmere inn på antall innbyggere, boligtyper, og områdeinndeling i Lillesand. Etter dette har vi valgt å fortelle om E18s historie. Teorikapittelet, som danner grunnlaget for hypotesene starter med en utledning av konsumentteorien. Etter dette følger en nærmere utledning av tilbuds- og etterspørselskurven for boligmarkedet. Dette danner grunnlaget for den hedonistiske prismodellen, som tar for seg mer nøyaktig hvilke attributter som forklarer boligprisene. I tillegg til disse teoriene er Alonso-Muth-Mills modellen tatt med. Denne teorien danner grunnlaget for hovedhypotesen i oppgaven, at redusert reisetid fra Lillesand til Kristiansand øker boligprisene i Lillesand. For å gjennomføre analysen har vi samlet inn ca. 1500 observasjoner av solgte boliger i Lillesand fra perioden 2000 til 2010. Etter rensingen stod vi igjen med 1391 observasjoner og disse har vært grunnlaget for hypotesetestingen i oppgaven. Variablene vi har valgt å ta med er presentert i kapittel 5. Videre har vi ved hjelp av den lineære regresjonsmodellen og den logaritmiske regresjonsmodellen testet og vurdert hypotesene. Den endelige modellen viste at alle hypotesene ble signifikante på 10 % nivå, og det kan derfor se ut som at en redusert reisetid fra Lillesand til Kristiansand, har økt boligprisene i Lillesand. I konklusjonen konkluderte vi med at effekten av utbyggingen av E18 kom det året veien åpnet, og at på grunn av en redusert reisetid til Kristiansand økte boligprisene i Lillesand. I tillegg til dette påviste vi at med denne informasjonen kan en oppnå en såkalt arbitrage gevinst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleHvordan har utbyggingen av ny motorvei i Agder påvirket boligprisene i Lillesand?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en_US
dc.source.pagenumber125 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel