dc.contributor.author | Fosse, Joakim | |
dc.date.accessioned | 2010-10-01T13:32:06Z | |
dc.date.available | 2010-10-01T13:32:06Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/135520 | |
dc.description | Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2010 | en_US |
dc.description.abstract | Oppgavens mål er å gi en bedre forståelse av valutarisikoen som Scandinavian Shipping
Kristiansand står overfor og å finne det sikringsinstrumentet og den strategien som er best
tilpasset selskapet. Selskapets aktivitet innebærer i stor grad handel i utenlandsk valuta, og det
er således utsatt for risiko ved svinginger i valutaen. Ved å analysere selskapet håper jeg å
kunne identifisere og kvantifisere valutarisikoen selskapet står overfor samt å finne det
optimale sikringsinstrumentet.
Den viktigste enkeltoppgaven er å kvantifisere valutarisikoen. Ved å bruke add-in
simuleringsverktøy til MS Excel har jeg simulert ulike utfall av valutakursen, og med
bakgrunn i dette kan jeg si noe om hvor stor påvirkning bevegelser i valutakursen har på
driftsresultatet. Monte Carlo simulering, sensitivitetsanalyse og regnskapstilnærming benyttes
for å kvantifisere valutarisikoen. Hovedfunnene er at selskapet er mest følsom overfor
endringer i US dollar og euro, og at kun små prosentvise endringer i disse valutaene i stor
grad påvirker driftsresultatet.
Gitt selskapets preferanser synes terminkontrakter å være det optimale sikringsinstrumentet.
Instrumentet er enkelt å bruke og tilbyr den fleksibiliteten som selskapets ledelse krever.
Det finnes mye tilgjengelig forskning på valutarisiko i selskaper, men svært lite der det blir
fokusert på ett enkelt selskap. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | en_US |
dc.subject.classification | BE 501 | |
dc.title | Analyse av valutarisikoen ved Scandinavian Shipping Kristiansand | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.source.pagenumber | 81 s. | en_US |