Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKaddan, Cecilie Emilie Møll
dc.date.accessioned2010-09-29T12:16:47Z
dc.date.available2010-09-29T12:16:47Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135488
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2010en_US
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å studere kunderådgiverens arbeidssituasjon og motivasjon, og hvordan disse blir påvirket av elementer i omgivelsene. Ideen fikk jeg etter flere oppslag i media, i tillegg til kjennskap til bransjen og samtaler med kunderådgivere. Fokuset er kunderådgivere i privatmarked i bank (personmarked i bankterminologi), og hvordan de blir påvirket av omgivelsene, og personlig motiveres. Oppgaven er lagt opp slik at den begynner med innledning og problemstilling i kapittel 1. Deretter følger kapittel 2, som jeg har kalt Analyseopplegg. Her får man først et lite glimt inn i bransjen og omgivelsene, og hvordan elementer her gir føringer for kunderådgiverne utenfra. Spesielt EU-direktivet Markets in Financial Instruments Directive (MiFID) og Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (AFR) viser seg å ha stor grad av påvirkning på kunderådgiverne og deres arbeidssituasjon. Videre et avsnitt om personalpolitikk i organisasjoner, som tar for seg emner som rekruttering, nedbemanning, videreutdanning og medbestemmelse for ansatte, tilbakemeldingsrutiner, og trivsel for ansatte. Tilslutt besvares spørsmålet hvorfor man må bruke belønningssystemer. Kapittel 3 gjennomgår teoretiske emner som er relevante for denne studien av motivasjon. Teorikapittelet er delt i fire; Prinsipal-Agent-teori, Lønn og insentiver, Motivasjonsteorier og Insentiver og rettferdighet. Disse emnene vil være til hjelp for å forstå hvilke mekanismer som påvirker de ansattes motivasjon og væremåte, fra en teoretisk synsvinkel. Prinsipal-Agent-teorien forklarer forholdet mellom en prinsipal og en agent, hvor agenten gjør et oppdrag på vegne av prinsipalen. I denne oppgaven er prinsipalen i hovedsak ledelsen og agenten er kunderådgiveren. Men i kunderådgiverens møte med kunden, er det kunden som kan sammenlignes med prinsipalen, mens rådgiveren også her blir agenten. Her gjennomgås også emner om hvordan rekruttere de best kvalifiserte ansatte, hvem som må ta risiko, og hvordan utforme mest mulig hensiktsmessige insentiver til innsats. Lønn og insentiver gir teori om monetær kompensasjon og ikke-monetær kompensasjon. Monetær kompensasjon er lønn gitt i pengeform. Mens ikke-monetær kompensasjon er lønn utbetalt i goder som har en verdi i penger, men ikke blir, eller ikke kan bli, utbetalt i penger. Motivasjonsteorier inneholder kjente teorier om motivasjon, før jeg deretter går inn på kilder til motivasjon som er spesielt aktuelt for denne oppgaven. Avsnittet om Insentiver og rettferdighet gir teori om insentivene som blir gitt de ansatte, og belønningen, oppleves rettferdig. Det er snakk om rettferdighet i forhold til personlige forventninger, og i forhold til hva den ansatte ser andre i samme stilling eller organisasjon har. Teori om undersøkelsesmetoden er delt i to kapitler. I kapittel 4 beskrives teori om samfunnsvitenskaplig metode generelt, mens kapittel 5 tar for seg metodeopplegget brukt i denne undersøkelsen. Jeg valgte en kvalitativ metode, og å følge et eksplorativt design, for å belyse problemstillingen best mulig. Ved et eksplorativt design går man i dybden og forsøker å dekke så mange relevante forhold som mulig hos relativt få enheter. Jeg brukte intervjuer for å få fram dette. Problemstillingen var ganske åpen med hensyn til hva som motiverer de ansatte, og ved intervjuer var det dermed enklere å gå i dybden i informasjon som dukket opp underveis. Det var viktig ettersom jeg ikke hadde mye kunnskap om problemstillingen fra tidligere. Det fantes heller ikke mange tilsvarende undersøkelser, spesielt ikke på lokalt plan. Jeg ønsket å se på lokale faktorer, og valgte ut en mindre by i Norge. I denne byen har fire banker deltatt, to nasjonale banker og to sparebanker. Ved å velge filialer i samme by, fikk jeg implisitt sikret meg kontroll over arbeidsmarkedskarakteristika for det lokale arbeidsmarkedet. Siden disse filialene er i samme by, er de ansatte jeg intervjuet i samme arbeidsmarked, hvilket innebærer at man har fått kontrollert for arbeidsledighet og lønnsnivå i regionen, i tillegg til utside lønn (markedslønn), og arbeidsforhold. På den andre siden er bankene er i en relativt liten by, og det er ikke gitt at resultatene kan generaliseres til også å gjelde i en større by (som for eksempel Oslo). Det gjelder både med hensyn til arbeidsmarkedsforhold og kundeforhold. Kapittel 6 presenterer resultatene fra intervjuene. Dette blir relatert til teorien i kapitlene 2 og Intervjuene viser at de ansatte i stor grad er preget av utfordringene rundt Markets in Financial Instruments Directive (MiFID) og Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere (AFR). Dette ble nevnt i flere sammenhenger, og er veldig aktuelt nå fordi alle finansielle rådgivere må bestå autorisasjonsprøven (AFR) for å kunne arbeide med salg av og råd om spareprodukter. Denne prøven må bestås innen 01.april 2011. Personalpolitikken i bankene er en mindre viktig faktor til motivasjon til innsats, men den har betydning for valg av bank å være ansatt i og motiverer for om man ønsker å fortsette i nåværende stilling. Rutiner rundt det å ansette nye blir nevnt som en utfordring for banksjefene på grunn av nye tider innenfor bransjen, og noen opplever at ”arbeidsmarkedet er blitt et arbeidsmarked”. Lønnssystemet i bankene er primært fastlønnssystem, men ulike former for gruppebaserte bonussystemer er vanlig å bruke. Fastlønn motiverer kunderådgiveren til å fokusere på kvalitet framfor kvantitet. Den gir også en motivasjon til å komme på jobb, men ikke nødvendigvis motivasjon til ekstra innsats. Derimot vil bonussystemene fungere som en motivasjonsfaktor til ekstra innsats. I tillegg kommer det i intervjuene frem at ikke-monetær lønn er en vel så stor faktor for motivasjon til økt innsats, som bonussystemene. Ikke-monetær lønn kan være goder som gratis medlemskort på treningssenter eller kjøregodtgjørelse. Men når det her er snakk om økt motivasjon til innsats, er det belønning i form av anerkjennelse, respekt og tillit, som har betydning Det er mange elementer som spiller inn når man snakker om hva som motiverer ansatte til å yte ekstra innsats. Elementer som forholdet til kundene, opplæring og ny kunnskap, arbeid i team, organisasjonskulturen, grad av medbestemmelse, og tillitt og anerkjennelse fra kunder og ledelse, spiller inn i arbeidssituasjonen til den ansatte, og deres motivasjon til ekstra innsats. I tillegg kom det i intervjuene fram at press på kunderådgivere og mellomledere utgjør store utfordringer for de som ”gir” presset, som for eksempel ledelsen og andre. I tillegg til at også kunderådgiverne blir påvirket personlig i dagliglivet. Tiden vi lever i nå, og utviklingen fra bare få år tilbake, har i tillegg stor grad av påvirkning på kunderådgiveren. Det at de ansatte har et nært forhold til kundene i en liten by, påvirker også motivasjonen. Sjansen for å treffe kunden sosialt er stor, og vil medvirke til at kunderådgiveren er mer tilbakeholden i fokuset på salg av sine banktjenester/produkter. Resultatene er nyttige ved at banksjefene (mellomlederne) får rede på hvilke utfordringer de står overfor, og sammenhenger i hva som motiverer de ansatte til best mulig innsats. Det kan også være interessant for kunderådgivere i andre banker å lese om hva som påvirker kunderådgivere i samme bransje på lokalt plan. Norge er et land med mange mindre byer og tettsteder, og resultatene fra en slik undersøkelse vil kunne favne veldig mange. Som en videreutvikling av denne undersøkelsen kunne det være en ide å utvikle en spørreundersøkelse som kunne bli sendt til flere banker rundt om i landet. Siden denne undersøkelsen er gjort i en liten by, vil det også kunne være en mulighet å gjøre tilsvarende undersøkelse i en storby (som for eksempel Oslo) for å avdekke eventuelle forskjeller. Jeg vil anta at man kan finne forskjeller her, blant annet på grunn av mindre lokal tilhørighet og løsere kundeforhold i større by. Det ville vært interessant å se om kunderådgivere i storbyer også føler at muligheten for å treffe kundene i sosiale settinger påvirker deres fokus på salg.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.subject.classificationBE 501
dc.title"Kunderådgivning i bank : fokus på motivasjon og arbeidssituasjon"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en_US
dc.source.pagenumber119 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel