Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRamstad, Malene Lovise O.
dc.contributor.authorSlettemoen, Ragnhild H.
dc.date.accessioned2010-09-29T10:29:13Z
dc.date.available2010-09-29T10:29:13Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135480
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2010en_US
dc.description.abstractVi vil i denne oppgaven utføre en fundamental verdsettelse av Bang & Olufsen basert på offentlig tilgjengelig informasjon. Målet med oppgaven er å komme frem til en verdi på egenkapitalen tilhørende Bang & Olufsen. Dette gjøres på bakgrunn av en strategisk analyse og en regnskapsanalyse. Oppgaven innledes med en kort presentasjon av Bang & Olufsens historiske og nåværende situasjon. Deretter gir vi en presentasjon av hvorfor verdsettelse utføres og en oversikt over de ulike verdsettelsesmetodene. Videre følger en strategisk analyse av Bang & Olufsen. Dette er nødvendig for å kunne utføre en god fundamental analyse. Dette er med på å danne grunnlaget for utarbeidelsen av fremtidsregnskapet. En regnskapsanalyse blir utført ved å ta utgangspunkt i de fem siste finansregnskapene til bedriften, hvor vi analyserer lønnsomhet, vekst og risiko. Regnskapsanalysen er basert på et investorperspektiv som forutsetter at det først må foretas en omgruppering av finansregnskapet. På bakgrunn av den strategiske regnskapsanalysen blir fremtidsregnskapet utarbeidet. Deretter beregnes avkastningen på totalkapitalen ved hjelp av WACC, som er nødvendig for å foreta en verdsettelse. Bang & Olufsen blir så verdsatt ved å bruke superprofittmodellen ved totalkapitalmetoden. Vi viser videre at vi har kommet frem til en aksjeverdi på 51,65 danske kroner mot en markedspris på 53,50 per 21. mai 2010. Til slutt har vi gjennomført en sensitivitetsanalyse for å avdekke risiko knyttet til beregningene vi har utført.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.subject.classificationBE 501
dc.titleVerdsettelse av Bang & Olufsen A/Sen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.source.pagenumber122 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel