Kundenes valg mellom kjøpesentrene i Arendal
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/135400Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen i denne oppgaven er konkurransen mellom de tre store kjøpesentrene i
Arendal. De tre største kjøpesentrene i Arendal er Amfi Arena, Harebakken og Stoa. Disse tre
sentrene er forskjellig og tiltrekker seg ulike type kunder. Det er blant annet elementene bak
kundenes valg som skal legges frem i denne oppgaven.
Jeg har estimert modeller som gir sannsynligheten for at en person med forskjellige
kjennetegn handler på de tre kjøpesentrene. Resultatene viser at de forskjellige variablene har
forskjellig effekt på de tre forskjellige sentrene. Amfi Arena, som er et senter midt i byen
tiltrekker seg unge mennesker som ikke disponerer bil. Det er også et senter med et bredt
utvalg av varer og varegrupper, så hvis handlelisten er lang, så er det mange som handler her.
For Stoa som ligger utenfor sentrum så har det vist seg at det er flere eldre som disponerer bil
som handler her. Vareutvalget er ikke like bra her som på Amfi Arena, så de som handler her
skal ikke handle innen mange forskjellige varegrupper. Harebakken viste seg å ligge midt i
mellom Amfi Arena og Stoa. Det betyr også at Harebakken både deler og står i fare for å
miste sine kunder til Amfi Arena og Stoa.
Beskrivelse
Masteroppgave i økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder 2008