Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGangsø, Dan-Henning M.
dc.date.accessioned2008-07-14T08:25:50Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135362
dc.descriptionMasteroppgave i økonomi og administrasjon- Universitetet i Agder 2008en
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å estimere verdien av egenkapitalen til flyselskapet Norwegian Air Shuttle ASA. For å gjøre dette har jeg valgt å ta utgangspunkt i Discounted Cashflow modellen, altså selskapets fremtidige kontantoverskudd. Oppgavens kapittel 1 inneholder en kort presentasjon av selskapet og dets historie. Kapittel 2 tar for seg teorien om rundt de mest sentrale metodene for verdsettelse av et selskap. I tillegg ser jeg i det samme kapittelet på forskjellige typer avkastningskrav. I slutten av kapittelet begrunner jeg mitt valg av verdsettelsesmetode og avkastningskrav. Kapittel 3 er en strategisk analyse. Del en tar for seg strategiske teorier i forbindelse med verdsettelse og i del to anvender jeg disse teoriene opp i mot Norwegian Air Shuttle. Meningen med dette kapittelet er å få en bedre forståelse av markedene selskapet konkurrerer i og dets interne kvaliteter eller svakheter, for bedre å kunne underbygge mine estimater senere i oppgaven. Kapittel 4 handler om regnskapsanalyse. Også dette er delt opp i to deler hvor den første presenterer teorien rundt temaet mens jeg i den andre delen forsøker å anvende disse teoriene mot selskapet. Kapittel 5 dreier seg om behandling av operasjonelle leasingavtaler i verdsettelse og ser på hvordan jeg behandler Norwegians leasingavtaler. I kapittel 6 begynner det jeg mener er kjernen i oppgaven, nemlig en anvendelse av verdsettelsesteorien for å komme frem til et verdianslag. Her beregner jeg avkastningskravet til egenkapital og totalkapital for Norwegian Air Shuttle. Kapittel 7 er selve verdsettelsen av selskapet. Jeg lager først et fremtidsregnskap som er utfyllende kommentert rundt de forskjellige postene, siden setter jeg opp en kontantstrømoppstilling som viser kontantstrømmen til totalkapitalen. Ut fra denne finner jeg så den estimerte verdien av selskapets egenkapital. I tillegg inneholder dette kapittelet en multiplikatoranalyse for å kontrollere mitt verdianslag og for å sammenligne prisingen av Norwegian med andre flyselskaper, samt at jeg ser på risiko knyttet til mine beregninger gjennom en sensitivitetsanalyse av forskjellige variabler. Oppgaven avsluttes ved at jeg diskuterer svakheter og forbedringspotensiale ved den, samt at jeg kommer med en konklusjon og en anbefaling om kjøp, hold eller salg av aksjen. I følge mitt estimat er verdien av aksjen per 30.5.2008 underpriset, og jeg har et prismål på 109,94 kr.en
dc.format.extent3084896 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen
dc.subject.classificationBE501
dc.titleVerdsettelse av Norwegian Air Shuttle ASAen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en
dc.source.pagenumber93 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel