Browsing AURA by Title
Now showing items 5860-5879 of 11851
-
«Jeg har aldri spurt om å kunne slutte selv». En kvalitativ studie av en gruppe jenters vei mot frafall i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Jeg har alltid villet vise fram barna
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler eksponering av barn i sosiale medier. Oppgaven tar for seg hvilke begrunnelser et utvalg influenser-mødre har for å eksponere eller ikke eksponere egne barn på internett og i sosiale medier. ... -
Jeg har det ganske jævlig
(Master thesis, 2023)Hvert år tar mer enn 600 mennesker livet sitt i Norge, et tall som stadig øker og som ikke har gått ned de siste 20 årene (Larsen et al., 2014). Det virker til å være begrenset med forskning på selvmord i Norden, spesielt ... -
"Jeg har gått på skole i elleve år nå, og det har alltid vært det samme": En kvalitativ flerkasusstudie om elever sine refleksjoner knyttet til opplegg med comparative judgement i matematikkundervisning på videregående skole. - "In my eleven years in school, it has always been the same": A qualitative multiple case study regarding students reflections to working with comparative judgement in mathematics in upper secondary school.
(Master thesis, 2022)Hovedtemaet i denne masteroppgaven er bruk av comparative judgement (CJ) i matematikkundervisning. Comparative judgement baserer seg på at det kan være lettere å sammenligne to og to objekter og vurdere dem ut fra et eller ... -
"Jeg har gått på skole i elleve år nå, og det har alltid vært det samme": En kvalitativ flerkasusstudie om elever sine refleksjoner knyttet til opplegg med comparative judgement i matematikkundervisning på videregående skole. - "In my eleven years in school, it has always been the same": A qualitative multiple case study regarding students reflections to working with comparative judgement in mathematics in upper secondary school.
(Master thesis, 2022)Hovedtemaet i denne masteroppgaven er bruk av comparative judgement (CJ) i matematikkundervisning. Comparative judgement baserer seg på at det kan være lettere å sammenligne to og to objekter og vurdere dem ut fra et eller ... -
"Jeg har ingen grunner til å dra tilbake". Vurderinger av retur fra ståstedet til polske migranter i prekære livssituasjoner i Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
"Jeg har så lyst til å klare det" : kurative brystkreftpasienters erfaringer med å delta i livsstilsintervensjoner parallelt med kjemoterapi
(Master thesis, 2014)Background: Annually, more than 3000 women are affected by breast cancer in Norway.Lifestyle interventions indicate to be adequate in comparison to stress reduction and mentalwellbeing. Changes in to a more healthy diet, ... -
«Jeg har sviktet igjen» En tekstanalyse av Petter Northugs apologia i august 2020
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven er en tekstanalyse av Petter Northugs apologia i august 2020. Den tidligere langrennsløperen hadde lagt opp som toppidrettsutøver, men befant seg fremdeles i en særskilt posisjon som forretningsmann og ... -
"Jeg har tatt av meg silkehanskene" : en kvalitativ studies av fire kvinners erfaringer og opplevelser med å arbeide på mannsdominerte arbeidsplasser
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven beskriver funn fra en kvalitativ studie som har til hensikt å studere fire kvinners erfaringer og opplevelser med å være kvinne på mannsdominerte arbeidsplasser, ut ifra et fenomenologisk perspektiv. ... -
Jeg kan ikke, jeg tør ikke, jeg vil ikke : om mestring som individuelt utviklingsområde i det norske skolesystem
(Master thesis, 2007)Denne oppgaven beskriver elever og elevers subjektive opplevelses og læringsprosesser i møte med skolehverdagen. Et hovedtema i oppgaven er knyttet til hvordan mestringserfaringer kan påvirke motivasjon og interesse for ... -
"Jeg kjenner meg så synlig": En nærlesing av Marie Auberts novellesamling Kan jeg bli med deg hjem i lys av skam og grenseoverskridelse
(Master thesis, 2024)Mitt studieobjekt for denne masteroppgaven er forfatter Marie Auberts litterære debut Kan jeg bli med deg hjem. Hovedspørsmålet er hvordan skam tematiseres i novellesamlingen. Bakgrunnen for valg av tema har vært resepsjonen ... -
"jeg mener at man kunne hatt bakgrunnen sin, men fortsatt følt seg inkludert" En kvalitativ studie av minoritetsgutter på yrkesfag og deres erfaringer med skolen og rasisme.
(Master thesis, 2023)Minoritetsgutter på yrkesfag er den gruppen med høyest frafall i den norske skolen (Imdi, 2021; Steinkellner, 2017). I forlengelse illustrerer også nyere forskningsrapporter hvordan rasisme er utbredt i minoritetsungdommers ... -
Jeg skal aldri ta noen vaksiner, ikke over mitt lik: En kvalitativ analyse av vaksineskeptikeres manglende tillit
(Master thesis, 2022)Under koronapandemien ble vaksinespørsmålet for alvor aktualisert. De aller fleste av oss måtte ta stilling til om vi skulle la oss vaksinere mot korona eller ikke. Til tross for at det er generelt er høy tillit i den ... -
"Jeg skal jobbe absolutt så lenge som jeg kan" : en kvalitativ studie av sykepleiere i slutten av yrkeslivet : forhold og opplevelser som kan ha betydning for pensjoneringstidspunktet
(Master thesis, 2013)The background for the study is an expected increased shortage of nurses in Norway and internationally. The purpose of this study was to get new knowledge from senior nurses' own experiences. The goal was to visualize ... -
«Jeg skaper meg en ny klode». Fiktive verdener og Ellen Einans lyrikk
(Doctoral Dissertations at the University of Agder; no. 401, Doctoral thesis, 2023)This thesis examines the fictional potential of lyric poetry and demonstrates a fiction-based analysis on writings of the Norwegian poet Ellen Einan. In addition to the theoretical discussion of fictional worlds of lyric ... -
«Jeg skjønner at dere ikke liker det» : En komparativ undersøkelse av holdninger og praksis blant norsklærere i sidemålsopplæringen
(Master thesis, 2019)Title: “I understand that you don’t like it” –A comparative survey/studyabout/concerningteachers’attitudes and teaching practice in the second-choice form of written Norwegian.In thisthesisI will look at the teaching ... -
«Jeg skjønner ikke bæret av hvorfor vi gjør dette? Det finnes jo mye bedre aktiviteter som gir bedre trening» : En kvalitativ undersøkelse om hvordan elever erfarer fenomenet lek i kroppsøvingsfaget etter å ha deltatt i en undervisningsperiode med lek
(Master thesis, 2021)Play has been awarded greater attention in the new physical education curriculum due to the subject renewal. Based on this, the purpose of our study is to investigate how students experience play in physical education after ...