"Jeg har gått på skole i elleve år nå, og det har alltid vært det samme": En kvalitativ flerkasusstudie om elever sine refleksjoner knyttet til opplegg med comparative judgement i matematikkundervisning på videregående skole. - "In my eleven years in school, it has always been the same": A qualitative multiple case study regarding students reflections to working with comparative judgement in mathematics in upper secondary school.
Abstract
Hovedtemaet i denne masteroppgaven er bruk av comparative judgement (CJ) i matematikkundervisning. Comparative judgement baserer seg på at det kan være lettere å sammenligne to og to objekter og vurdere dem ut fra et eller flere kriterier, enn å bare se på ett objekt. For eksempel kan det være vanskelig å vurdere vekten til en stein hvis du holder den, men hvis du holder to steiner så er det rimelig enkelt å vurdere hvilken av dem som er tyngst (Jones & Sirl, 2017). Mye av tidligere forskning rundt temaet har sett på bruk av CJ som et vurderingsverktøy, hvor forskningen viser at CJ har god reliabilitet. Vi ønsket i denne masteroppgaven å undersøke om et opplegg med CJ kan være et nyttig tilskudd til matematikkundervisningen i videregående skole. Med bakgrunn i at skolen skal bidra til både læring og motivasjon i fagene (Kunnskapsdepartementet, 2017) ønsket vi å både undersøke hvilket potensial for læring CJ kan fremme, og hva elevene synes om å arbeide med et opplegg knyttet til CJ. Ut ifra dette formulerte vi våre forskningsspørsmål:
1. Hva synes elever i videregående skole om å arbeide med opplegg knyttet til comparative judgement i matematikkundervisning?2. Hvilket potensial for læring har comparative judgement i matematikkundervisning på videregående skole?
For å undersøke disse forskningsspørsmålene har vi gjennomført en kvalitativ flerkasusstudie. Vi gjennomførte et undervisningsopplegg som involverte CJ i tre ulike klasser fra ulike videregående skoler i Agder. Elevene fikk en åpen oppgave som de skulle besvare, før vi samlet inn besvarelsene og lastet dem opp i et program (www.nomoremarking.com) for CJ. I slutten av undervisningsopplegget skulle elevene anonymt sammenligne og vurdere besvarelser fra klassen i programmet. Deretter hadde vi semistrukturerte intervjuer med to elever fra hver av de tre klassene. Transkripsjonene fra disse intervjuene dannet hoveddelen av vårt datagrunnlag.
Resultatene peker mot at elevene så flere lærings- og motivasjonsmessige fordeler med å arbeide med CJ-opplegget, samt at de likte at opplegget ga en variasjon fra “vanlig undervisning”. Elevene forklarte at de både fikk se ting de selv ikke hadde tenkt på da de brukte CJ, og at de ønsket å endre på sin besvarelse med bakgrunn i hva de hadde sett medelevene gjøre. På denne måten antyder resultatene i denne studien at CJ kan bidra til økt læring og motivasjon hos elever på videregående skole, og at elevene likte denne måten å arbeide med matematikk på.