Show simple item record

dc.contributor.advisorØgård, Morten
dc.contributor.authorAndersen, Atle Tjomsås
dc.contributor.authorHåkestad, Daniel
dc.date.accessioned2024-08-29T16:23:36Z
dc.date.available2024-08-29T16:23:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:242182903:50907603
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149121
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er skoleledernettverk generelt og et fokus på bydelsnettverket i Kristiansand kommune spesielt. Skolelederrollen er en krevende posisjon, og utviklingen i skolesektoren og i samfunnet gjør at krav og forventninger økes. Formålet med studien er å undersøke om bydelsnettverket i nye Kristiansand kommune kan fungere som en arena der skolelederne både kan utvikle seg og finne støtte. Kenneth Leithwood har gjort en studie av tilsvarende nettverk i Canada. Vi har undersøkt i hvilken grad skoleledere i Kristiansand opplever støtte og læring i bydelsnettverkene, sett i lys av Leithwood (2019) sin forskning og funn på området. Problemstillingen for studien er: I hvilken grad oppfatter rektorene i Kristiansand kommune bydelsnettverket som en støtte- og læringsarena? Hva skal eventuelt til for at bydelsnettverket kan innta en støttende og lærende funksjon? Teoridelen består av to deler. Først gir vi en oversikt over aktuell nettverksteori, før vi går nærmere inn på Leithwood (2019) og hans fire faktorer for nettverksutbytte. Studien har vært en kvalitativ undersøkelse hvor data er samlet inn gjennom ti intervjuer med rektorer i Kristiansand-skolen. Rektorene er alle deltakere i bydelsnettverkene i kommunen, spredt geografisk over fem bydeler. I analysedelen har vi presentert respondentenes oppfatninger ut fra en matrise som er basert på Leithwoods fire faktorer kombinert med Kristiansand kommunes rammeverk. Rammeverket er presentert i kommunens strategiplan 2020-2025, Sterkere sammen for barn og unge (Kristiansand kommune, 2020). Ut fra disse fire faktorene har vi gitt en presentasjon av hvordan respondentene opplever å være deltakere i bydelsnettverket. Presentasjonen er krydret med direkte sitater fra respondentene. Deretter har vi diskutert og drøftet de funnene vi har gjort opp mot anvendt teori og ut fra problemstillingene. I kapittel 7 gir vi en oppsummering av problemstilling nummer to og peker på konkrete forslag til hvordan man ut fra teori og empiri kan utvikle bydelsnettverket videre. Studien viser at rektorene opplever en krevende og hektisk arbeidshverdag, og at de har behov for støtte og læring. De tilbakemelder i ulik grad hvordan bydelsnettverket fungerer som en støtte- og læringsarena for dem. Rektorene ser muligheter i nettverket, trives med sine kollegaer og opplever at nettverket ruster dem for jobben. Samtidig uttrykker de ulike frustrasjoner rundt deltakelsen, peker på forbedringspunkter og ytrer behov for mer autonomi i nettverket. Det overordnede inntrykket ut fra intervjuer og teorigrunnlag er at bydelsnettverket har et potensiale til å være en viktig arena for støtte og læring, men at det er elementer som bør utvikles for at nettverket skal treffe deltakerne bedre. Respondent 2 oppsummer dette kort, men godt: «Det kunne vært gull»
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBydelsnettverket i Kristiansand kommune - en arena for støtte og læring?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record