Show simple item record

dc.contributor.advisorTømte, Cathrine Edehard
dc.contributor.authorGjerald, Kari Oanh
dc.date.accessioned2024-08-21T16:23:46Z
dc.date.available2024-08-21T16:23:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:242182903:71583660
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3147452
dc.description.abstractI en tid der teknologien raskt endrer samfunnet og skolen, er det viktig å forstå skolelederes rolle og deres tilnærming til utvikling som påvirker skolens innhold. Studien utforsker hvordan skoleledere forholder seg til bruk av generativ kunstig intelligens. Fokus på skoleledernes oppfatninger kan frembringe kunnskap om hvordan skoler kan tilpasse seg raske endringer og utvikling i samfunnet, og hvordan de kan gå frem for å håndtere ChatGPT i skolen. Studien er relevant for skoleledere og utdanningssektoren som søker å forstå og forbedre bruken av KI-teknologi i skolen. Den kan bidra til å støtte perspektiver for forskning og praksis ved å belyse skoleledernes nøkkelrolle i en digital skole. Formålet med studien er å identifisere hvordan skoleledere bruker ChatGPT for å bygge på, finne sammenhenger og skape helhet i skolens utviklingsarbeid. Irgens' utviklingshjul og Fullan og Quinns rammeverk for koherens er brukt som en teoretisk innramming for å belyse og drøfte hvordan skoleledere oppfatter og anvender ChatGPT som en del av skolens praksis. Det er gjort undersøkelser som baserer seg på fem intervjuer med skoleledere. I sammenheng med skoleleders utsagn og refleksjoner, og tidligere forskning og teori, viser funnene at skoleledere spiller en sentral rolle som endringsagenter. De spiller en kritisk rolle i å forme skolens oppfatninger til en innføring av KI-teknologi. Skoleledere står i front for å integrere teknologi i undervisningen og utviklingen av skolen. Studien fremhever viktigheten av endringsvilje og endringskompetanse. Dette er nødvendig kunnskap og ferdigheter for å kunne møte fremtidens krav til utdanningssystemet. En kritisk faktor for vellykket integrasjon av KI i skolen, er tilstedeværelsen av solide støttestrukturer. Gode støttestrukturer bidrar til å styrke laget rundt skoleleder. I et delt lederskap kan skolen balansere mellom drift og utvikling, samt håndtere både individuelle og kollektive læringsprosesser. Gjennom en kapasitetsbygging øker muligheten for at KI kan utnyttes i pedagogisk utviklingsarbeid. Strategier og retningslinjer er avgjørende for en hensiktsmessig og etisk forsvarlig bruk av KI. Studien oppsummerer at bruk av ChatGPT har et potensial som kan brukes for å oppnå intensjonen i læreplanverket og formålet i skolen. For å utnytte potensialet, er betydningen av skoleleder rolle som kunnskapsutvikler og lærende lærer, avgjørende for en hensiktsmessig bruk av ChatGPT. En kunnskapsutvikling hos ledere er avgjørende for hvordan skoler tilpasser seg endringer. Dette kan forebygge digitale skiller i skolen, slik at det ikke blir tilfeldig om elevene får kunnskap til å håndtere KI. Skolen skal forberede og ruste elevene på et fremtidig arbeidsliv. Å lede i en digital tid, handler om at lederen går foran og viser vei.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKunstig intelligens i skolen. Hvordan forholder skoleledere seg til ChatGPT i skolen?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record