I hvilken grad har rektor en strategisk tilnærming til digital kompetanse? En studie av en mellomstor kommune på Sørlandet.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3147446Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Mitt forskningsprosjekt har vært gjennomført blant femten rektorer på de kommunale skolene i en mellomstor kommune på Sørlandet. Formålet med denne studien har vært å utforske i hvilken grad rektorer har en strategisk tilnærming til utvikling av digital kompetanse. I tråd med nasjonale styringsdokumenter er det å ha tilstrekkelig digital kompetanse og kunnskap relevant for rektorer da de skal lede arbeidet med digitalisering og pedagogisk utvikling i skolen. Jeg har i mitt forskningsprosjekt brukt kvalitativ metode gjennom en fenomenologisk tilnærming, som analytisk strategi. Innsamlede data er sett opp mot Erstad sin holistiske modell med betingelser for en digital kompetent skole, nyere forskning og styringsdokumenter.
Funnene i min studie viser at rektorene i denne kommunen har en svak strategisk tilnærming til utviklingen av digital kompetanse. Nesten samtlige rektorer oppgir at de ikke har en IKT plan som er i bruk og få av rektorene kjenner til nasjonale styringsdokumenter. Samtlige oppgir at de heller ikke kjenner til en kommunal strategi og få av rektorene kjenner til begrepet profesjonsfaglig digital kompetanse. Det arbeides i liten grad med den grunnleggende ferdigheten, digitale ferdigheter i profesjonsfaglig fellesskap på den enkelte skolen. Nesten samtlige rektorer rapporterer at digitalisering ikke er et tema på rektormøtene og rektorene opplever at de får lite opplæring av skoleeier innen tema personvern og informasjonssikkerhet.
Ut fra funnene i denne studien er det grunn til å tro at implikasjonene av en svak strategisk tilnærming hos rektorene i denne kommunen, kan føre til mangelfull opplæring av lærerne i deres profesjonsfaglige digitale kompetanse som igjen kan føre til økte forskjeller hos elevene i deres digitale ferdigheter.