Show simple item record

dc.contributor.advisorHofmann, Sara
dc.contributor.authorMørch, Jesper Christian
dc.date.accessioned2024-08-20T16:23:54Z
dc.date.available2024-08-20T16:23:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:242182903:37889799
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3147215
dc.description.abstractBibliotekledere i utdanning- og forskningsbiblioteksektoren jobber i en sektor som har gjennomgått en digital transformasjon siden 1980-tallet. Masteroppgaven handler om hvordan ledere på universitets- og forskningsbiblioteker vurderer viktigheten av digitale ferdigheter i lederrollen, hvilke ferdigheter de vekter høyest, og hvordan de relaterer det til generelle ledelsesferdigheter, inkludert forskjeller i forståelsen av viktigheten av kunstig intelligens sammenlignet med tradisjonelle digitaliseringsprosjekter. Ved å analysere data fra bibliotekledere fra primært Norge, men også med svar fra øvrige deler av Norden, har studien gitt nye innsikter som kan bidra til ytterligere forståelse og utvikling innen bibliotekledelse. Det fokuseres på å analysere hvordan ledere ved universitets- og forskningsbiblioteker vurderer viktigheten av digitale ferdigheter og hvilke ferdigheter de anser som mest relevante. Oppgaven redegjør for begrepene ferdigheter og kompetanser og hvordan ferdighetsbegrepet er relatert til både ledelsesforskning og forskning på digital ledelse. For å gi en bred forståelse av sektoren introduseres den digitale utviklingen i biblioteksektoren fra 1980-tallet og frem og det redegjøres for begrepene digital transformasjon og digitalt lederskap. Analyser viser at digitale ferdigheter vurderes som viktige og komplementære til generelle ledelsesferdigheter. Digitale ferdigheter blir stadig viktigere i biblioteksektoren, og ledere anser disse ferdighetene som komplementære til tradisjonelle ledelsesferdigheter. Undersøkelsen viser også interessante perspektiver på hvordan KI oppfattes i biblioteksektoren, der respondentene anerkjenner viktigheten av å forstå og anvende KI for å forbedre bibliotekstjenester og brukeropplevelser. Avslutningsvis kan det konkluderes at forbedret forståelse og anvendelse av digitale ferdigheter, spesielt innen KI, vil være avgjørende for fremtidig utvikling og ledelse i biblioteksektoren. Ledere bør derfor investere i sin egen digitale kompetanseutvikling, samt støtte medarbeidere i å bli komfortable med og kompetente i de nyeste teknologiene. Dette vil sikre en fortsatt relevant og effektiv biblioteksektor som kan møte de utfordringer og muligheter som fremtiden bringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDigitalt lederskap i utdanning- og forskningsbiblioteker. En analyse av lederegenskaper og relevansen av digitale ferdigheter.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record