Show simple item record

dc.contributor.advisorElgueta, Nichole Makarena Silva
dc.contributor.authorFrandsen, Henrik Schau
dc.contributor.authorTunsberg, Eivind André Stabell
dc.date.accessioned2024-08-17T16:23:42Z
dc.date.available2024-08-17T16:23:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:242182903:37019486
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3146837
dc.description.abstractVårt mål med denne masteroppgaven var å finne ut hvordan det arbeides med skoleutvikling i Grimstad kommune, og hva skolelederne på de ulike grunnskolene opplever fremmer og hemmer dette arbeidet. Vi har derfor arbeidet ut fra disse to problemstillingene: 1.Hvordan jobber skoleledere med utviklingsarbeid på skolene i Grimstad? 2. Hva mener skolelederne bidrar til å fremme eller hemme dette arbeidet? Resultatene fra studien baserer seg på kvalitative intervjuer med skoleledere/rektorer på grunnskoler i Grimstad kommune. Våre funn viser at rektorene opplever høye krav fra flere hold som hindrer dem i arbeidet med skoleutvikling. Liten tid, stor arbeidsbelastning, økonomiske utfordringer og mange ad-hoc oppgaver hindrer rektorene fra å jobbe med skoleutvikling. De ønsker støtte fra skoleeier og et handlingsrom hvor de kan legge til rette for utviklingsarbeid. De føler ikke selv at de når helt opp, og da kanskje helst til egne forventninger. Samtidig viser også våre funn at mange jobber godt med utvikling av Grimstadskolen, på forskjellige måter innad på de ulike skolene. Eksempelvis jobber de iherdig med å implementere planer og rutiner for ulike satsningsområder, både interne og kommunale, de prøver å sette av tid til lærende møter og forsøker etter beste evne å prioritere utviklingsarbeidet i en ellers travel hverdag. Likevel er opplevelsen hos de fleste at de ikke kommer helt i mål, og ikke får jobbet med utviklende arbeid som de selv skulle ønske. Kanskje er det godt nok?
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSkoleutvikling i Grimstad kommune
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record