Show simple item record

dc.contributor.advisorHaug, Are Vegard
dc.contributor.authorHåvarstein, Silje
dc.date.accessioned2024-08-16T16:23:34Z
dc.date.available2024-08-16T16:23:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:242182903:23997509
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3146825
dc.description.abstractForskningens mål: Som tittelen indikerer er hensikten med oppgaven å finne hvorvidt kvalitet har økt etter innføring av pedagognorm i barnehagen og samtidig undersøke hvordan ledere strukturerer og organiserer de rammer som er satt for pedagog- og bemanningsnorm. Problemstilling er delt i tre forskningsspørsmål: a)Hvordan opplever ledere kvalitet etter innføring av pedagognorm? b)Hvordan organiserer og strukturerer ledere sine barnehagelærere/pedagogiske ledere for å benytte pedagogressursen best mulig? c)Hvilken betydning har planleggingstiden til barnehagelærerne/pedagogiske ledere for kvalitet i arbeidet? Metode og kilder: Det er hentet teori og forskning som oppleves relevant for å finne svar på forskningsspørsmålene, og disse har tre perspektiver: Iverksettingsteori, mellomlederens rolle og teori om kvalitet. Dette er en kvalitativ studie, med en hermeneutisk tilnærming i tolkningen av den informasjon som er innhentet. Respondentutvalget består av syv barnehageledere, fordelt mellom tre ulike eierformer: to private konsern, to private enkeltstående og tre kommunalt eide barnehager. Hovedkonklusjon: En vellykket implementering av pedagog- og bemanningsnormen krever samspill mellom politiske pålegg, lokal ledelse og de som skal iverksette regelverket. Studien bekrefter at økt barnehagelærertetthet bidrar til bedre kvalitet. Det avdekkes at måten pedagog- og bemanningsnorm er formulert i lovverket (Barnehageloven 2005, Forskrift om pedagognorm og dispensasjoner 2017) gir utfordringer i hvordan barnehagene skal organisere og strukturere sine ansatte. Det kommer frem ved at respondentene formidler, seks år etter ikrafttredelse av pedagognorm, at de fortsatt er i en utprøvingsfase på hvordan de skal fordele sine barnehagelærere mellom avdelinger og barnegrupper. Barnehagelæreres nødvendige planleggingstid fører til at det er færre ansatte sammen med barna, og gir ledere utfordringer i hvordan de skal tilrettelegge for å imøtekomme begge behovene: Tilstedeværelsen i det direkte arbeidet med barna, samt planlegging og dokumentasjon av det pedagogiske arbeidet
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titlePedagognorm i barnehagen: Viktig faktor for kvalitet, men en utfordring for ledere som skal organisere?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record