Mellomlederrollen i kommunalt endringsarbeid Mellomlederrollen i forbindelse med innføring av BTI-modellen i Sokndal kommune
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler temaet mellomlederrollen i kommunalt endringsarbeid. Jeg har undersøkt mellomlederrollen i forbindelse med implementering av reformer. Med utgangspunkt i Sokndal kommune, og implementering av BTI-modellen, bedre tverrfaglig innsats (forebygging.no, 2018) har jeg undersøkt i hvilken grad mellomlederne vurderer at de har lykkes med implementeringen, og hva de trekker fram som viktige faktorer for å lykkes, og implementeringsutfordringer.Mine funn er analysert og drøftet opp mot et teoretisk rammeverk. Jeg har sett funnene i sammenheng med kjente implementeringsdrivere (Roland & Westergård, 2022, s. 32), generiske modeller for endringsarbeid, som Kotters 8 steg for vellykket endring og Lewins kraftfeltsmodell (Einarsen et al., 2017, s. 438-441), og Bolman og Deals fortolkningsrammer (2020). Videre har jeg vurdert mine funn i sammenheng med funn fra den nasjonale mellomlederundersøkelsen, og de enkeltfaktorer og endringsstrategier det der vises til. (Baldersheim et al., 2021, s. 113-132) Denne oppgaven er knyttet til et større forskningsprosjekt (UIS, 2020) og dette har vært førende for valg av metode. Det overordnede forskningsprosjektet benytter den kvalitative metoden aksjonsforskning (Jacobsen, 2022, s. 109-110). Som en del av dette har jeg benyttet SDI metoden (stegvis-deduktiv induktiv metode) (Tjora, 2021, s. 20-21) i innsamling og analysering av empiri. Data er samlet inn gjennom flerstegsfokusgruppeintervjuer. (Tjora, 2021, s. 137-140) Informantene i undersøkelsen er mellomledere i Sokndal kommune.Mine funn viser at mellomlederne vurderer BTI-modellen som bare delvis implementert til tross for at den ble vedtatt implementert i Sokndal kommune i 2018. (Sokndal Kommune, 2018). Det er variasjon mellom enhetene, og særlig helsestasjonen utpeker seg som en enhet som har lykkes med stor grad av implementering. Mellomlederne peker på prosjektleder og implementeringsstruktur som de viktigste faktorene for å lykkes med implementeringen. Det å få alle ansatte med på endringen, og det at implementering vedvarer og at man vanskelig kan se for seg å avslutte implementering trekkes fram som utfordringer. Funnene sammenfaller i stor grad med funn fra den nasjonale mellomleder undersøkelsen. (Baldersheim et al., 2021, s. 113-132)