Show simple item record

dc.contributor.advisorDjønne, Hjalmar Sæbø
dc.contributor.authorRanvert, Merethe Andersen
dc.date.accessioned2024-08-08T16:23:51Z
dc.date.available2024-08-08T16:23:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:242182903:51182532
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3145446
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler utviklingsarbeid i kommunale barnehager. Jeg har arbeidet med følgende problemstillinger: 1.Hvordan arbeider kommunale barnehager med utviklingsarbeid? 2.I hvilken grad påvirker endrede rammevilkår utviklingsarbeidet i kommunale barnehager? Til slutt har jeg sett på hva som er drivere og barrierer i dette arbeidet. Jeg har redegjort for ulike teorier om forhold i organisasjonen som kan innvirke på utviklingsarbeid. For å belyse problemstillingene har jeg brukt teorier om koherens, kapasitetsbygging og profesjonell kapital. Videre er teorier om «Profesjonelle lærende fellesskap» (PLF) og betydning av ledelse anvendt. På bakgrunn av teorien ble det utarbeidet en intervjuguide. Kvalitativ metode er brukt for å innhente data, og det ble gjennomført seks intervjuer med styrere, assisterende styrere og pedagogisk ledere i Randaberg kommune. Datainnsamlingen ble utført våren 2024. Funnene mine viser at utviklingsarbeid i barnehagene foregår på ulike måter. Gjennomføring av møter på dagtid varierer på grunn av sykefravær og mangel på vikarer. Barnehager som både er store og har implementeringsplaner virker å ha større gjennomføringsevne av møter på dagtid. Et viktig funn er at alle respondentene bruker forskningsbasert kunnskap og har et felles språk i sin barnehage. Ledelse er avgjørende for å endre praksis og drive utviklingsarbeid, og det er viktig at dette arbeidet er forankret hos ledelsen. Samarbeid både internt og eksternt for å oppnå læring har forbedringspotensialet. Mine funn indikerer at økonomi er det endrede rammevilkåret som påvirker utviklingsarbeidet i kommunale barnehager på flest områder. Ny tilskuddsordning gir lite handlingsrom i budsjettet. Dette gjør det utfordrende å gjennomføre møter og plantid på dagtid når det er sykdom i personalet og mangel på vikarer. Endringer i oppvekstadministrasjonen har også påvirket forankringen av utviklingsarbeid. Det er få møtepunkter med nærmeste leder, det kan føre til avstand i prosesser og mindre motivasjon. Trang økonomi begrenser deltakelsen i eksterne nettverk og konferanser, noe som påvirker profesjonelt påfyll. Økt oppholdstid for barn og høyt sykefravær har ført til mindre voksentetthet i løpet av dagen. Dette begrenser muligheten for å drive utviklingsarbeid, da fokuset må være på den daglige driften. Rammefaktorer som er drivere i utviklingsarbeid fremheves å være høy gjennomføringsevne på møter, få med alle ansatte, tydelig ledelse, et økonomisk handlingsrom og å utarbeide en langsiktig fagplan. Rammefaktorer som er barrierer for utviklingsarbeid nevnes å være lite økonomisk handlingsrom, lav bemanning og fravær av ledelse. I tillegg trekkes mangel på fagplan og lav møtefrekvens internt i barnehagen frem.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUtviklingsarbeid i kommunale barnehager under endrede rammevilkår. En studie av hvordan kommunale barnehager arbeider med utviklingsarbeid - og hvordan dette arbeidet påvirkes av endrede rammevilkår.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record