dc.contributor.advisor | Moe, Carl Erik | |
dc.contributor.author | Graneng, Beate Andreassen | |
dc.date.accessioned | 2024-08-03T16:23:47Z | |
dc.date.available | 2024-08-03T16:23:47Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:242182903:4469248 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3144302 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien er å undersøke hvilke lederkompetanser som er nødvendige for mellomledere i offentlig sektor for å lykkes med digital transformasjon.
Studien bygger på en gjennomgang av utvalgt teori på feltet, som også inkluderer funn fra en semesteroppgave hvor jeg sammen med to medstudenter analyserte 30 artikler for å identifisere nødvendige lederkompetanser, for å innfri på regjeringens digitaliseringsstrategi. Den teoretiske gjennomgangen resulterte i en liste over ni forventede lederkompetanser som senere ble søkt bekreftet i empiriske data.
I den praktiske delen av studiet ble det utført et casestudie i min egen organisasjon, som hadde etablert et program for digital transformasjon. Jeg gjennomførte strukturerte dybdeintervjuer med samtlige seksjonsledere høsten 2023, samt en avdelingsdirektør. Videre ble det gjennomført en anonym spørreundersøkelse våren 2024.
Dataanalysen bekreftet de ni antatte lederkompetansen og førte til identifisering av en ytterligere kompetanse som var fraværende i den opprinnelige listen. Funnene understreker viktigheten av kontinuerlig evaluering og tilpasning av lederkompetanser i takt med teknologiske endringer, men viser også at noen generiske lederkompetanser er stabilt viktige knyttet til endringer om de er drevet av teknologi eller andre faktorer. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | Hvilken lederkompetanse kreves av mellomledere i offentlige virksomheter ved digital transformasjon?
Et casestudie i nasjonal kommunikasjonsmyndighet, | |
dc.type | Master thesis | |