Show simple item record

dc.contributor.advisorKvåle, Gro
dc.contributor.authorNorheim, Ida Elise Fjeldskår
dc.date.accessioned2024-07-30T16:23:20Z
dc.date.available2024-07-30T16:23:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:237005524:37182619
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143761
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler opplevelsen av midlertidighet for ansatte i kristne private skoler. Oppgavens problemstilling er «Hvordan oppleves midlertidig ansettelse i kristne private skoler og hvilken betydning har dette for den ansattes motivasjon og tilknytning til organisasjonen?». Med dette utgangspunktet, besvarer jeg problemstillingen ved hjelp av forskningsspørsmål for å konkretisere problemstillingen. Da forskningen er foretatt på kristne private skoler, blir andre temaer som verdier og organisasjonskultur en naturlig del av oppgaven. Dette casevalget reiser behovet for å presentere forskjeller mellom offentlige og private skoler, og kristne private skoler sammenlignet med andre skoler som også er private. Til å besvare oppgavens problemstilling, benyttes kvalitative forskningsintervju som metode. Gjennom intervjuene får vi et innblikk i informantenes virkelighetsforståelse, i tillegg til å få gode refleksjoner og beskrivelser av deres opplevelse av midlertidighet. Det var totalt fem informanter som gjennomførte intervjuene, hvor fire av dem var midlertidige ansatte og en informant var fast ansatt ved kristne private skoler. Informanten som var fast ansatt, hadde tidligere vært midlertidig ansatt ved samme skole. Jeg benyttet en tematisk analyse for å gjennomgå empirien. Gjennom undersøkelsen ble det tydelig at opplevelsen av midlertidighet påvirkes av relasjonen mellom den ansatte og ledelsen. Følelsen av usikkerhet eller sikkerhet knyttet til sin stilling i organisasjonen, påvirkes i stor grad av denne relasjonen. Videre fant jeg også at de religiøse verdiene virket samlende og spilte en viktig rolle for de midlertidige ansatte. Ledelsen benyttet i stor grad verdier i ledelsen av organisasjonen, noe som fremsto kjent og trygt, også for de midlertidige ansatte. I tillegg viste undersøkelsen at forventningene til stillingen som midlertidig ansatt har innvirkning på innsatsen og motivasjonen, hvor noen har forventninger om å oppnå en fast stilling for godt arbeid. I tillegg til at de midlertidige ansatte opplever sin rolle i organisasjonen som fleksibel, hvor de kan teste ut arbeidsplassen før de eventuelt finner en annen jobb, eller ønsker fast stilling. Med at midlertidige ansattes opplevelser belyses, kan dette blant annet bidra til en større forståelse av situasjonen til midlertidige ansatte på arbeidsplassen. I tillegg kan det gi nyttig innsikt til ledere i organisasjoner med midlertidige ansatte. Oppgaven er relevant da mange ansatte i skolesektoren har midlertidige stillinger og det er viktig med forståelse ovenfor deres arbeidssituasjon. I tillegg kan dette også være relevant for andre sektorer, da skolen som organisasjon og deres bruk av midlertidige ansatte for å dekke behov, også kan sammenlignes med andre arbeidsplasser.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleOpplevelsen av midlertidighet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record