Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCameron, David Lansing
dc.contributor.authorLe Vagueresse, Charlotte
dc.date.accessioned2024-07-19T16:23:52Z
dc.date.available2024-07-19T16:23:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222049357:8076860
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142457
dc.description.abstractDenne oppgaven er knyttet til det spesialpedagogiske feltet og forsøker å få en innsikt i opplevelsen av ansatte i skole og i avlastningshjem om fenomenet samarbeid rundt barn som har behov for Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Kontinuitet er sentral i implementering av ASK og det er derfor behov for at personale som er sammen med ASK-brukere, som for eksempel i skole og i avlastning, samarbeider slik at ASK-brukere får bruke og opprettholde sin kommunikasjonsform i de arenaer som er aktuelle (Helsedirektoratet, 2022b). På bakgrunn av dette er oppgavens problemstilling følgende: «Hvordan opplever ansatte i skole og i avlastningshjem samarbeid rundt barn som bruker ASK?». For å belyse problemstillingen ble seks informanter, hvorav tre skoleansatte og tre ansatte i avlastningshjem, intervjuet ved hjelp av semistrukturerte intervjuer. Det ble redegjort for begrepene, teori, samt presentert tidligere forskning som handler om samarbeid, tverrfaglig samarbeid, ASK og kommunikasjon for å utdype forståelsen i oppgavens temaer. Data ble analysert ved hjelp av tematisk analyse som gjorde det mulig å identifisere fire temaer: kontinuitet, rolleforventninger, kompetanse og kommunikasjon. Funnene viser at både ansatte i skole og i avlastningshjem opplever manglende kontinuitet i samarbeid rundt barn som bruker ASK. Videre ble det belyst hvordan samarbeid mellom skole og avlastningshjem rundt ASK-brukere er organisert og hvordan ansatte i skole og i avlastningshjem samarbeider rundt ASK. Til slutt ble det identifisert faktorer som påvirker samarbeidskvalitet og som kan være nyttig å ta utgangspunkt i for å forbedre samarbeid rundt barn som bruker ASK. Funnene ble drøftet i lys av blant annet rolleteori, Batesons (1980, 2005) perspektiver på kommunikasjon og systemteori. Nøkkelord: samarbeid, tverrfaglig samarbeid, alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), spesialpedagogikk
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSamarbeid mellom skole og avlastningshjem rundt alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel