Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMenning, Soern Finn
dc.contributor.authorKleiven, Oda Kristine Hennum
dc.date.accessioned2024-07-19T16:23:15Z
dc.date.available2024-07-19T16:23:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050025:129911721
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142443
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker betydningen av latteren sin rolle i barnehagebarns samspill. Empirien er samlet inn gjennom video- observasjoner av barns latter i en barnehage ved hjelp av kvalitativ og etnografisk metode. Formålet er å oppnå dypere innsikt i hvilken rolle latteren spiller blant barnehagebarn, og om latter kan brukes til å fremme fellesskap i barnegrupper. En sentral observasjon i den teoretiske innrammingen er latterens manglende forankring i barnehagens styringsdokumenter. Latteren i barnehagen har ingen dokumentert plass i dagens rammeplan (Kunnskapsdepartementet, 2006, 2017) og humor har mindre plass enn tidligere. Selv om latter mangler forankring i styringsdokumenter, finnes det omfattende teori om både latter og humor i barns liv. Et sentralt funn i studien min kobler latterens rolle opp mot kommunikasjon i både det å opprette kontakt, være i dialog og for å uttrykke egen vitalitet. Videre funn viser at latter kan være en inngang til fellesskap, med å tiltrekke og samle individer i delt latter, men også at latter kan ha problematiske sider som må adresseres av personalet. Disse resultatene indikerer et behov for å forankre latter i styringsdokumenter, som kan sikre at latter blir anerkjent som verdifullt i barnehagebarns liv. Ved å integrere latter i styringsdokumenter, bidrar man til å forankre og løfte arbeidet rundt latter hos pedagogisk personal.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDen latterlige kommunikasjonenes magnetisme En kvalitativ etnografisk underøkelse av hvilken rolle latter spiller for barnehagebarns sampill
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel