dc.description.abstract | I denne masteroppgaven tar jeg for meg hvordan regionavisa Sunnmørsposten kan nå ut til flere unge voksne med nyheter. Jeg er selv ansatt som journalist i avisa for å jobbe med dette. Avisa er en av svært mange nyhetsmedier som jobber aktivt for å nå ut til flere unge – en generasjon som har tilgang til en enorm nyhetsstrøm, som det i dagens samfunn ikke alltid er like lett å navigere i. Og samtidig er deres oppmerksomhet ferskvare.
Gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse kartlegges respondentenes holdninger og medievaner, forhold til Sunnmørsposten og hva de ønsker å se mer av fra avisa i fremtiden.
Spørreundersøkelsen ble laget og presentert i SurveyXact. Den ble distribuert gjennom ulike kanaler, som avisas plattformer og via privatpersoner, som meg, mine kolleger og venner. Resultatene legger grunnlaget for fem helt konkrete tips til Sunnmørsposten om hvordan de kan lykkes med å nå ut til flere unge voksne med nyheter. De bør prioritere å lage mer relevant stoff for unge, legge til rette for mer undersøkende journalistikk, være til stede på sosiale medier, hjelpe de som synes det er vanskelig å ytre seg offentlig med å komme til ordet, og vurdere om de kan publisere flere av sakene sine som åpne artikler tilgjengelig for alle, også de som ikke abonnerer på avisa.
Oppgaven viser også at unge voksne er interessert i å holde seg oppdaterte på nyheter, og at de tradisjonelle, redaktørstyrte nyhetsmediene må vurdere å tenke nytt om hvordan de skal nå ut til den aktuelle målgruppen. | |