• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Social Communication
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Social Communication
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan Sunnmørsposten nå unge voksne med nyheter?

Olsen, Aleksandra
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3142225
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Social Communication [197]
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven tar jeg for meg hvordan regionavisa Sunnmørsposten kan nå ut til flere unge voksne med nyheter. Jeg er selv ansatt som journalist i avisa for å jobbe med dette. Avisa er en av svært mange nyhetsmedier som jobber aktivt for å nå ut til flere unge – en generasjon som har tilgang til en enorm nyhetsstrøm, som det i dagens samfunn ikke alltid er like lett å navigere i. Og samtidig er deres oppmerksomhet ferskvare.

Gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse kartlegges respondentenes holdninger og medievaner, forhold til Sunnmørsposten og hva de ønsker å se mer av fra avisa i fremtiden.

Spørreundersøkelsen ble laget og presentert i SurveyXact. Den ble distribuert gjennom ulike kanaler, som avisas plattformer og via privatpersoner, som meg, mine kolleger og venner. Resultatene legger grunnlaget for fem helt konkrete tips til Sunnmørsposten om hvordan de kan lykkes med å nå ut til flere unge voksne med nyheter. De bør prioritere å lage mer relevant stoff for unge, legge til rette for mer undersøkende journalistikk, være til stede på sosiale medier, hjelpe de som synes det er vanskelig å ytre seg offentlig med å komme til ordet, og vurdere om de kan publisere flere av sakene sine som åpne artikler tilgjengelig for alle, også de som ikke abonnerer på avisa.

Oppgaven viser også at unge voksne er interessert i å holde seg oppdaterte på nyheter, og at de tradisjonelle, redaktørstyrte nyhetsmediene må vurdere å tenke nytt om hvordan de skal nå ut til den aktuelle målgruppen.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit