Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlemdahl, Espen Andre
dc.contributor.authorVassli, Sigrun, Bye
dc.date.accessioned2024-07-18T16:23:50Z
dc.date.available2024-07-18T16:23:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222049357:3222325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142221
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn og formål: Denne masterstudien har som formål å utforske hvordan spesialpedagoger bruker lek for å støtte barn med språkvansker sin språkutvikling og deres inkludering i barnehagens lekefellesskap. Bakgrunn for valg av tema er blant annet forskning som viser at barn med språkvansker ofte faller utenfor lek med sine jevngamle. De faller særlig ut av den typen lek som krever rik språkbruk. Dette kan gjøre at de går glipp av viktige samspills erfaringer, språkutviklingsmuligheter og ikke minst gleden av å leke. Forskning og teori viser lekens muligheter som språkutviklings arena dersom barna blir aktivt deltakende og opplever støtte ut ifra eget utviklingsnivå. Oppgavens problemstilling: «Hvordan bruker spesialpedagoger lek for å støtte barn med språkvansker sin språkutvikling og inkludering i barnehagens lekefellesskap?» Metode: Fem spesialpedagoger som jobber med å gi spesialpedagogisk hjelp til barn med språkvansker i barnehagen ble intervjuet med semistrukturert intervjuguide om sine erfaringer, arbeidsmåter og tanker bak disse. Metoden har en fenomenologisk forskningstilnærming, som vil si at målet er å forstå virkeligheten slik den oppleves av spesialpedagogene. Datamaterialet ble tematisk analysert, funnene resulterte i fire hovedtemaer. Resultater: Tema 1 viser at spesialpedagogene jobber for at barna skal tilegne seg sosiale ferdigheter og lekekoder for å få bedre forutsetninger for deltakelse i lek. Tema 2 viser at spesialpedagogene jobber med å stimulere barnas språklige ferdigheter gjennom lek, og samtidig for at barna skal mestre lek. Tema 3 synliggjør at spesialpedagogene tar bevisste valg i organiseringen av den spesialpedagogiske hjelpen for å jobbe for barnas inkludering og mestring. I Tema 4 kommer det frem at spesialpedagogene vektlegger å få til et tett og godt samarbeid med barnets avdeling. Fokus i samarbeidet er at barna skal få god oppfølging også når de selv ikke er til stede, sikre at alle jobber mot samme mål og følger opp tiltak. Konklusjon: Spesialpedagogene ser på det som viktig å støtte utviklingen av ferdigheter gjennom lek, men også for at barna skal bli inkludert i og mestre deltakelse i lekefellesskapene. For å legge til rette for dette ser de behov for å kunne organisere den spesialpedagogiske hjelpen i mindre lekegrupper der barnet kan mestre, trene på ferdigheter og danne relasjoner ut ifra sitt utviklingsnivå.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLek som bidrag til språkutvikling og inkludering for barn med språkvansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel