Show simple item record

dc.contributor.advisorNilsen, Ann Christin, E.
dc.contributor.authorHaugen, Vilde, M.
dc.date.accessioned2024-07-17T16:23:21Z
dc.date.available2024-07-17T16:23:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050025:37215196
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141884
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan barnehagelærere oppfatter bruken av kartleggingsverktøy i barnehagen, sett fra seks barnehagelærers ståsted. Oppgaven belyser hvilke kartleggingsverktøy barnehagelærerne bruker, og hvordan de bruker dem. Samtidig svarer barnehagelærerne på hvilken rolle de opplever kartleggingsverktøyene spiller i samarbeid med barnas foresatte. Bakgrunn for valg av tema tar utgangspunkt i den økende veksten av kartleggingsverktøy i barnehagen. Dette kommer blant annet til syne i Stortingsmelding. Nr. 16 ... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (2006-2007) og Ekspertgruppens rapport, Et jevnere utdanningsløp. Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn (2024). Stortingsmeldingen og rapporten understreker viktigheten av tidlig innsats. Tidlig innsats er et politisk satsningsområde, som har påvirket den utbredte kartleggingspraksisen i barnehagen. Oppgaven presenterer et utvalg av tidligere forskning som stiller seg kritisk til den økende bruken av standardiserte kartleggingsverktøy i barnehagen og effekten den har på ansatte, barn og foreldre. Oppgavens teoretiske perspektiver bygger på sentrale begreper som er med på å belyse utviklingen og bruken av kartleggingsverktøy i barnehagen. I denne oppgaven har tar jeg i bruk kvalitativ forskningsmetode med fenomenologisk tilnærming for å forstå barnehagelærernes tolkninger av bruken av kartleggingsverktøy i barnehagen. Gjennom semistrukturert intervju med seks barnehagelærere, har jeg hatt mulighet til å stille åpne spørsmål for å få fram barnehagelærernes egne refleksjoner, meninger og erfaringer rundt tematikken. Gjennom tematisk analyse har jeg identifisert temaer og sammenhenger innenfor datamaterielat som ble samlet inn under intervjuene. Resultatet fra oppgaven viser at barnehagelærerne har forskjellige perspektiver på bruk av kartleggingsverktøy og hvordan de blir brukt i praksis. Til sammen ble det nevnt fem kartleggingsverktøy, og alle seks barnehagelærerne fortalte at de tok i bruk kartleggingsverktøy i sin pedagogiske praksis. Det kommer frem at barnehagelærerne vektlegger et tillitsfullt samarbeid med foreldre, men med varierende bruk av kartleggingsverktøy i denne konteksten.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan opplever barnehagelærerne bruken av kartleggingsverktøy i barnehagen? - En kvalitativ studie om kartleggingsverktøy i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record