Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDavid Reid
dc.contributor.authorOlsen Andreas
dc.date.accessioned2024-07-13T16:25:01Z
dc.date.available2024-07-13T16:25:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:230079528:37368266
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141021
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan to elever som går i 8. trinn utvikler forståelse for å løse algebraiske likninger. Studien som er gjort i denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie. Jeg har tatt utgangspunkt i to elever, som jeg har jobbet med i en en-til-en- undervisningssammenheng. Jeg har laget et undervisningsopplegg for å hjelpe disse elevene til å utvikle forståelse for å løse algebraiske likninger. I dette undervisningsopplegget har jeg brukt flere ulike representasjonsformer, for å hjelpe elevene med å oppdage algebraiske egenskaper, som kan bidra til at de utvikler forståelse for å løse algebraiske likninger. Det ble samlet inn data ved å gjøre lydopptak av undervisningen, ved å samle inn notater skrevet av elevene i undervisningen, og ved at det ble skrevet transkripsjoner av hvordan elevene beveget på konkretene de brukte i dette undervisningsopplegget. Det viste seg å være to kategorier av forståelse som var sentrale, for at disse to elevene skulle utvikle forståelse for å løse algebraiske likninger. Den ene kategorien var at de måtte forstå hvordan de gjorde addisjon og subtraksjon på heltall, mens den andre kategorien handler om at de måtte utvikle en relasjonell forståelse av likhetstegnet. Generelt sett viste det seg at det å koble ulike representasjonsformer sammen, var til stor hjelp for elevene, da de utviklet forståelse for disse to kategoriene av forståelse. Å bruke en fysisk balansevekt hvor man la fysiske konkreter på vekten, som representerte kjente og ukjente verdier, viste seg å være en representasjonsform som hjalp elevene til å utvikle en relasjonell forståelse av likhetstegnet. Algebra tiles viste seg å være et nyttig hjelpemiddel i undervisningsopplegget, når elevene skulle lære seg å gjøre addisjon og subtraksjon på heltall. Det å bruke algebra tiles der jeg illustrerte hvordan en positiv og en negativ ener utgjorde null, var med på å hjelpe en av disse to elevene med å utvikle forståelse for å gjøre addisjon på negative tall. Funnene i denne studien kan ikke generaliseres, siden vi bare finner svar på hvordan to åttendeklassinger utvikler forståelse for å løse algebraiske likninger. I tillegg er disse svarene basert på mine subjektive tolkninger av disse to elevene. Denne masteroppgaven gir likevel et innblikk i hvordan man kan bruke ulike representasjonsformer for å hjelpe åttendeklassinger med å lære å løse algebraiske likninger i en en-til-en-undervisningskontekst. Dette kan videre brukes til å skape nye studier der det forskes videre på denne tematikken.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleÅttendeklassingers forståelse av algebraiske likninger Et innblikk i to åttendeklassingers utvikling i forståelsen av hvordan man kan løse algebraiske likninger i en en-til-en-undervisningskontekst.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel