dc.description.abstract | Formål - Ettersom at polarisen smelter og Suez- og Panamakanalen opplever re-
dusert tilgjengelighet på grunn av politisk ustabilitet og tørke, så blir den nordlige
sjørute (NSR) stadig mer aktuell som en handelsrute mellom Europa og Asia.
Tidligere studier har undersøkt mulighetene som ligger i bruken av NSR som transitt-
rute, med det er viet mindre oppmerksomhet til hvordan shipping-interessenter ser
på risiko og muligheter knyttet til bruken av NSR. Hensikten med denne studien er
å få en dypere innsikt i de avgjørende faktorene som påvirker beslutningen til norske
shipping-interessenter vedrørende bruken av ruten. Denne studien kan derfor bidra
til å belyse hvorfor den nært lokaliserte NSR blir brukt eller ikke.
Metodisk tilnærming - Det har i denne studien blitt brukt en abduktiv tilnærm-
ing med kvalitativ datainnsamling gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer. In-
tervjuobjektene var ni interessenter fra den norske skipsindustrien, både med og
uten tidligere erfaring fra NSR. Intervjuobjektene representerte et bredt utvalg av
segmenter innen shipping, som bulklastere, tankskip, roro-skip og prosjektlastere.
Funn og konklusjon - Denne studien presenterer de risikoene og mulighetene som
ble identifisert av intervjuobjektene i en tabell for videre sammenligning og analyse.
Analysen sammenligner tidligere forskning på temaet og funnene fra denne studien.
Denne studien konkluderer med at de oppfattede risikoelementene er: Innestenging
i is, driviskollisjon, utfordringer med søk og redning, den korte sesongen og det å
være avhengig av Russland. Den eneste oppfattede muligheten det var enighet om
er reduksjonen i seilingsdistanse.
Praktiske implikasjoner - Ved å kartlegge synspunktene til norske shipping-
interessenter rundt temaet om risiko og muligheter knyttet til bruken av NSR, kan
det muliggjøre at fremtidig forskning kan adressere de faktorene som er identifisert
som de største risikoene i forhold til utnyttelsen av NSR. | |