Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHennig, Reinhard
dc.contributor.authorSviund, Astri Kristine Gjelsten
dc.date.accessioned2024-07-10T16:23:24Z
dc.date.available2024-07-10T16:23:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:227890215:48623381
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139761
dc.description.abstractDette er en masteroppgave som tar for seg en studie av tre forskjellige lærebøker til norskfaget, utgitt etter læreplanen LK20. Hovedformålet med oppgaven er å studere lærebøkenes tekstvedlegg, for å se på om det finnes eksempler på populærlitteratur. Oppgavens teori-kapittel tar for seg relevante teorier som bidrar til å avgrense begrepene populærlitteratur og populærkultur. Det vil også forekomme en drøfting av et utvalg av læreplaner og hvilken relasjon de har til lesing og litteraturvalg. Metoden for denne oppgaven er en blanding av kvalitativ og kvantitativ lærebokanalyse. Dette er hensiktsmessig da jeg tar for meg et bredt spekter av tekster og lærebøker, men diskuterer kun et fåtall i dybden. I analysedelen har jeg sett på tekstsamlingene til forskjellige lærebøker, kategorisert dem i forskjellige sjangre, og foretatt en vurdering på hvilke tekster som kan egne seg for populærlitterær lesing. Disse tekstene har jeg drøftet videre, og sett på hvilke elementer fra populærlitterær teori som kan leses fra tekstene og utdragene. Avslutningsvis har jeg også kommentert på hvilke populærlitterære tekster jeg ikke finner i lærebøkene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titlePopulærlitteratur på pensum
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel