Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHelmersen, Migle
dc.contributor.advisorHorverak, May Olaug
dc.contributor.authorGaaserud, Gustav
dc.date.accessioned2024-07-09T16:23:31Z
dc.date.available2024-07-09T16:23:31Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:226167112:130407745
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139485
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn for prosjektet: Dagens unge rapporterer om større psykiske helseutfordringer enn tidligere. Innføringen av folkehelse og livsmestring som et tverrfaglig tema skal gi elevene kunnskap og verktøy til å være i bedre stand til å mestre livene sine. Denne innføringen har møtt både positivitet og negativitet. Studiens hensikt: Hensikten med prosjektet var å få en større forståelse for hvordan lærere i barneskolen forstår begrepet livsmestring, og om dette arbeidet kan føre til helsefremming for elevene. Problemstilling: «Hvordan kan arbeid med livsmestring bidra til helsefremming for elevene i barneskolen?» Metode: For å få en større kunnskap om fenomenet jeg ønsket å studere, er det benyttet kvalitativ metode i form av intervju. Datamaterialet ble samlet inn gjennom ni semistrukturerte intervjuer. Alle informantene var lærere ansatt i barneskolen. Det er brukt tematisk analyse som analysemetode. Resultater: Funn fra studien viser at livsmestring ses som et komplekst fenomen. Studien fant at det foreligger en sammenheng mellom lærernes arbeid med livsmestring og helsefremmende teorier. Funn viser at komponentene trygghet, relasjoner og støtte ses som sentrale for lærernes arbeid med livsmestring. Et godt samarbeid med andre instanser, med foreldrene og miljøet rundt ses som sentrale faktorer for å kunne effektivisere det helsefremmende arbeidet. Konklusjon: Et arbeid som vektlegger livsmestring ses av informantene som sentralt for at elevene skal kunne mestre livene sine. Studien belyser at det foreligger sammenhenger mellom lærerens arbeid og eksisterende helsefremmende teori. Nøkkelord: Psykisk helse, skole, lærere, livsmestring, helsefremming, salutogenese, resiliens
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLærernes perspektiver om livsmestring i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel