Show simple item record

dc.contributor.advisorHelmersen, Migle
dc.contributor.advisorAbildsnes, Eirik
dc.contributor.authorWennerberg, Kristine Litland
dc.date.accessioned2024-07-09T16:23:28Z
dc.date.available2024-07-09T16:23:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:226167112:129517357
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139484
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Fullført utdanning, tilknytning til arbeidslivet og forhold på arbeidsplassen er bakenforliggende faktorer som påvirker befolkningens helse. Lærlinger står midt i alt dette. De nærmer seg fullført fagbrev, er i starten av arbeidslivet og det psykososiale arbeidsmiljøet har betydning for deres opplevelse av læretiden. Hensikt: Undersøke hvordan lærlinger opplevde det psykososiale arbeidsmiljøet på læreplassen og hvilken betydning dette kunne ha for deres trivsel og motivasjon for videre studier og/eller arbeidsliv. Problemstilling: Hvordan opplever lærlinger det psykososiale arbeidsmiljøet på sin læreplass, og hvilken betydning har denne opplevelsen for deres trivsel og arbeidsmotivasjon? Metode: En kvalitativ studie med ni semistrukturerte livsverden-intervjuer av unge andreårslærlinger på offentlige arbeidsplasser. Analysemetode var Refleksiv Tematisk Analyse og resultatene ble drøftet i lys av teori om helsefremming og Selvbestemmelsesteorien. Resultater: Meningsfulle arbeidsoppgaver, muligheten til å påvirke egen arbeidshverdag, et inkluderende kollegiefellesskap og ivaretakende ansvarspersoner var viktig for lærlingens trivsel og motivasjon for videre læretid. Alle lærlingene fremsto motivert for et videre arbeidsliv, men de fleste så for seg videre studier først. Konklusjon: Studien viste at de fleste lærlingene opplevde et psykososialt arbeidsmiljø som i all hovedsak var bra. Noen beskrev imidlertid vanskelige psykososiale faktorer som påvirket læretiden negativt. Det psykososiale arbeidsmiljøet hadde stor betydning for opplevelsen av trivsel og motivasjon for å fullføre læretiden. Det kan også ha påvirket lærlingenes motivasjon for videre studier og/eller arbeidsliv. Studien tydet på at et godt psykososialt arbeidsmiljø på læreplassen kan være helsefremmende for lærlingene. Nøkkelord: Psykososialt arbeidsmiljø, lærlinger, trivsel, motivasjon, helsefremming, Selvbestemmelsesteorien
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleIkke bare en lærling. En kvalitativ studie av lærlingers opplevelser av det psykososiale arbeidsmiljøet i offentlig sektor.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record