Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Nils Kristian
dc.contributor.advisorKanwal, Shaista
dc.contributor.authorHolbek, Anna
dc.contributor.authorMirza-Zadeh, Mitra
dc.date.accessioned2024-07-08T16:23:36Z
dc.date.available2024-07-08T16:23:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:230079915:36881675
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139341
dc.description.abstractI en stadig mer digitalisert hverdag så vi ved innføringen av Kunnskapsløftet 2020, et tiltak for å øke norske elevers digitale kompetanse. Dette ble gjort gjennom innføringen av algoritmisk tenkning og programmering i læreplanen, i tråd med trender i resten av Europa. Algoritmisk tenkning beskrives i kjerneelementet «Utforskning og problemløsning» som en systematisk problemløsende metode. I sammenhengen med å lære elevene å tenke algoritmisk blir ofte programmering brukt som et pedagogisk verktøy. Formålet med vår studie er å undersøke hvordan elementer av algoritmisk tenkning fremheves i programmeringsinnholdet på ungdomstrinnet, og kommentere på hvorvidt dette er dekkende for bestillingen i kjerneelementet. Studiens empiri er basert på en kvalitativ analyse, med kvantitative innslag. Vi har gjennomført en innholdsanalyse på læreverk fra ungdomstrinnet, ved bruk av et rammeverk utviklet av forskerne Bråting og Kilhamn (2022). De har funnet frem til seks handlinger knyttet til hvordan utvikle elevenes evne til algoritmisk tenkning, hvor vi har knyttet disse handlingene opp mot elementer funnet i beskrivelsen av algoritmisk tenkning hos Utdanningsdirektoratet. Vi undersøkte til sammen 178 oppgaver, og fant 550 handlinger. Funnene fra analysen viser at læreverkene på ungdomstrinnet trolig gir elevene på norsk skole mulighet til å utvikle evne til algoritmisk tenkning, men at flere av verkene utelater viktig elementer i betydelig omfang. Omfattende bruk av elementer som utforskning og feilsøking, og å finne mønster og sammenhenger mangler i flere verk. Spesielt delen om utforskning nevnes både i kjerneelement og i kompetansemål for ungdomstrinnet. Større vektlegging på dette kan være fordelaktig for elevenes evne til algoritmisk tenkning. Det vi ser er at det er en overvekt av oppgaver som ber elevene forme og skape i arbeidet med programmeringsoppgaver. Dette er en handling som kan kreve mye av både elever og lærere, og ettersom det er mange lærer som har gitt ytring for at de mangler tilstrekkelig kompetanse innen programmering kan oppgaver som dette vise seg å være utfordrende i klasserommet. Vi konkluderer med at programmeringsinnholdet i læreverk på ungdomstrinnet delvis dekker bestillingen fra kjerneelementet, men at flere av dem utelater tilstrekkelig bruk av viktige elementer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUngdomstrinnets reise mot algoritmisk tenkning og programmeringskompetanse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel