Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Stig
dc.contributor.advisorRaustøl, Håkon Malvin
dc.contributor.authorHageland, Hallvard
dc.contributor.authorInntjore, Bjørg Aslaug
dc.date.accessioned2024-07-08T16:23:32Z
dc.date.available2024-07-08T16:23:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:230079915:70772153
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139338
dc.description.abstractEndringer skjer stadig i samfunnet vårt. For å dekke behovene til fremtidens samfunn, ble kjerneelementene innført i matematikkfagene på skolen ved den nye læreplanen (LK20). Et av kjerneelementene er utforsking og problem-løsning. Denne studien tar for seg hvordan utforsking kommer til utrykk i eksamens-oppgaver i 1P. Vi har valgt å skille mellom utforsking og etterforsking (Ponte, 2015). Både utforskende og etterforskende oppgaver er åpne oppgaver, men etterforskende oppgaver er mer komplekse enn utforskende oppgaver. Forskningsspørsmålet er som følger. Hvordan kommer utforsking og etterforsking til utrykk i eksamensoppgaver i 1P etter LK20? For å få svar på dette forskningsspørsmålet gjennomførte vi en innholdsanalyse. Vi utarbeidet et analyseverktøy som tok utgangspunkt i åpenhet og kompleksitet. Slik analyserte vi 130 deloppgavene fordelt på 5 eksamenssett. Videre valgte vi å analysere nærmere de fire oppgavene som skilte seg ut som de mest utforskende, og de to oppgavene som skilte seg ut som de mest etterforskende. Vi har laget et koordinatsystem for å kategorisere oppgavene og plottet dem inn i dette koordinatsystemet. Resultatene viser at de fire utforskende oppgavene og de to etterforskende er ganske forskjellige. Alle omhandler forskjellige matematiske kunnskap-sområder. Det som kjennetegner de etterforskende oppgavene, er at alle har høy kompleksitet og høy åpenhet. Utforskende oppgaver har også høy åpenhet, men lav kompleksitet. Dette er visualisert i koordinatsystemet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleUtforskende og etterforskende eksamensoppgaver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel