Kognitive krav og læreres valg av oppgaver
Abstract
Denne studiens hensikt er å undersøke hvilke kognitive krav som stilles i oppgaver gitt til fire elevgrupper i arbeid med funksjoner eller integrasjon, samt hvilke begrunnelser lærerne deres har rundt oppgaver de benytter i sin undervisning. Dette er en flerkasusstudie, hvor vi har analysert oppgaver fra fire lærere og intervjuet dem basert på funnene i oppgaveanalysen. Oppgavene er analysert med utgangspunkt i Smith og Stein (1998) sine fire kategorier av kognitive krav. Alle lærerne underviser på videregående skole, to av dem i tema funksjoner i 1P og 1T og de andre i tema integrasjon i R2. Forskningsspørsmålene som skal besvares i forbindelse med studien er følgende:
Hvilke kognitive krav stilles i oppgaver som tildeles fire elevgrupper på videregående skoler i arbeid med funksjoner eller integrasjon?Hvilke begrunnelser har lærerne rundt valg av oppgaver de benytter i sin undervisning?- Hvordan har de foretatt utvalget av oppgaver?- Hvilke vurderinger gjør de i forbindelse med tildeling av oppgaver?
I oppgaveanalysen har vi funnet flest oppgaver i kategori 2 (prosedyrer uten sammenheng), nest flest i kategori 3 (prosedyrer med sammenheng) og få oppgaver i både kategori 1 (memorering) og 4 (matematisk tenkning). Videre kommer det fram i intervjuene at lærerne begrunner sine oppgavevalg basert på den aktuelle elevgruppens interesser og motivasjon, samt hvor i temaet de befinner seg. I starten av et tema bruker de gjerne oppgaver med lave kognitive krav, mens de mot slutten i større grad bruker oppgaver med høyere kognitive krav. Alle lærerne bruker læreboka som sin hovedkilde til oppgaver, men flere av dem supplerer med egenproduserte oppgaver eller oppgaver hentet fra andre kilder.