Show simple item record

dc.contributor.advisorEriksen, Stig
dc.contributor.advisorRaustøl, Håkon Malvin
dc.contributor.authorHauglid, Karina
dc.contributor.authorHetland, Mette Haver
dc.date.accessioned2024-07-08T16:23:28Z
dc.date.available2024-07-08T16:23:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:230079915:65908843
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139335
dc.description.abstractVed innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble resonnering og argumentasjon presentert som ett av seks kjerneelementer. Vi ønsker å svare på problemstillingen: Hvordan er eksamensoppgaver i 1T et utgangspunkt for resonnering? Vi har gjennomført en teoridrevet innholdsanalyse for å undersøke eksamensoppgaver i matematikk 1T i lys av teori om resonnering. I undersøkelsen har vi tatt utgangspunkt i rammeverket til Lithner (2008) med to hovedinndelinger av forskjellige typer resonnering; imiterende og kreativ. Hvor kreativ resonnering handler om å gjøre tolkninger og å utvikle egne resonnementer. Kreativ resonnering kan knyttes til kjerneelementet resonnering og argumentasjon. Derfor ville vi ha ekstra fokus på eksamensoppgavene som krever kreativ resonnering og på å identifisere oppgavetyper som gir utgangspunkt for resonnering. Vi undersøkte fem eksamenssett fra høst 2021 til høst 2023, og analyserte hver deloppgave. Deloppgavene ble delt inn i hvilken resonneringstype de krevde etter vårt rammeverk bestående av seks ulike kategorier: standard algoritmisk resonnering, kompleks algoritmisk resonnering, valgavhengig algoritmisk resonnering, lokal kreativ resonnering og global kreativ resonnering. Vi fant at 36 % av alle deloppgavene på eksamenene krevde enten lokal eller global kreativ resonnering, ved bruk av kategorisering og videre tolkning. De globalt kreative resonneringsoppgavene kan deles i seks underkategorier. Underkategoriene er lagd med bakgrunn i oppgavene selv og handler om å (1) koble sammen graf og uttrykk, (2) vurdere andres påstander og regler, (3) bestemme eller skissere en funksjon, (4) sammenlikne uttrykk, (5) lage program og (6) annet. Disse underkategoriene sammen med de lokalt kreative resonneringsoppgavene ser vi på som ulike måter det gis utgangspunkt for resonnering i eksamensoppgaver. Masteroppgaven presenterer flere interessante funn når det gjelder fordelingen av resonneringstyper på eksamenssettene, og variasjoner fra eksamen til eksamen. Funnene har gitt oss mulighet til å diskutere hvordan eksamensoppgaver gir et utgangspunkt for resonnering og hvordan det kan bevares. Nøkkelord: resonnering, kjerneelement, eksamen, eksamensoppgaver, matematikk 1T
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleResonnering i eksamensoppgaver
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record