Muligheter for resonnering og argumentasjon i videregående lærebøker
Abstract
I 2020 publiserte Utdanningsdirektoratet nye læreplaner for undervisning i norsk skole. De nye læreplanene introduserte begrepet «kjerneelementer», som skal være «[…] det viktigste faglige innholdet elever skal arbeide med i opplæringen» (Utdanningsdirektoratet, 2019a). Kjerneelementet vi undersøker i masteroppgaven er resonnering og argumentasjon. For å dekke den nye læreplanens krav til undervisningen, produseres det nye lærebøker. Læ-rebøker er et særlig viktig hjelpemiddel for lærere i planlegging av matematikkundervisning, og for elever til å arbeide med faget (Lepik et al., 2017). Kjerneelementenes viktige rolle i læreplanen, samt lærebøkers rolle i matematikkundervis-ning, gjorde at vi fant temaet om muligheter for resonnering og argumentasjon i videregå-ende lærebøker relevant. Dette ledet oss fram til det første forskningsspørsmålet vårt:«Hvordan har videregående lærebøker tilrettelagt muligheter for at elever kan arbeide med kjerneelementet resonnering og argumentasjon?»Vi gjennomførte en dokumentanalyse basert på en metode av Bowen (2009). Metoden gikk ut på å gjennomføre et første overblikk over data, hvor vi systematiserer viktige elementer, og deretter å analysere funnene. Analysen ble gjennomført på lærebøker for praktisk (1P) og teoretisk (1T) matematikk for elever i første trinn på studiespesialisering. Kjerneelemen-tet er likt for begge retningene, selv om de har ulike kompetansemål. Dette gjorde det in-teressant å sammenligne mulighetene for resonnering og argumentasjon mellom spesiali-seringene. Ut fra dette formulerte vi det andre forskningsspørsmålet:«Hva er forskjellene i lærebokforlagenes tilnærming til å tilrettelegge for muligheter for læring i kjerneelementet resonnering og argumentasjon i 1P og 1T?»Resultatene våre tydet på at det eksisterer muligheter for resonnering og argumentasjon, men mulighetene var få og lite varierte. Vi observerte også store forskjeller på elevers mu-ligheter til resonnering og argumentasjon i de to spesialiseringene. Dette kan tyde på at elever som velger praktisk matematikk ikke får samme muligheter for resonnering og ar-gumentasjon i lærebøkene som elever i teoretisk matematikk.