Show simple item record

dc.contributor.advisorBeckmann, Morten
dc.contributor.authorHelms, Peter Nikolai
dc.date.accessioned2024-07-02T16:23:19Z
dc.date.available2024-07-02T16:23:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222049016:34511967
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137396
dc.description.abstractHensikten med studien er å undersøke to lærebøker tilknyttet Religion og etikk ved LK20, og hvordan de formidler det kristne mangfoldet. Målet i oppgaven er å identifisere hvordan mangfold blir presentert i beskrivelsene av kristendom i lærebøkene, og hvilke perspektiver som inkluderes. Mangfold handler om flersidighet og variasjon av måter kristendom kan opptre på (NAOB, 2024). Med utgangspunktet i Robert Jacksons «interpretive approach» beskriver oppgaven religion som et komplekst fenomen og i hvilken grad mangfold presenteres fra et individ-, gruppe-, og tradisjonsnivå (Jackson, 1997; 2004; 2009). Gjennom en tematisk innholdsanalyse av lærebøkenes tekster beskrives hvilke perspektiver som presenteres og hvordan. Resultatene viser en skjev fordeling mellom representasjonsnivåene. Få individrepresentasjoner i begge lærebøker gjør at mangfold blir lite dekket fra individnivået. Tradisjonsnivået er mest til stede i begge bøkene. Begge lærebøkene presenterer kristendom mest fra gruppe- og tradisjonsnivået og det er perspektiver lignende Den norske kirke som i størst grad er rådende i beskrivelsene. Aschehougs lærebok tar i større grad høyde for mangfold enn Cappelen Damm. Dette kommer av en hyppigere bruk av faglige utenfraperspektiver og et mer inkluderende språk. Cappelen Damm har flest faglige innenfraperspektiver, men liten variasjon blant perspektivene. Resultatet av mange like perspektiver gjør at kristendom i større grad utsettes for essensialisme de gangene innenfraperspektivene presenteres, og ikke tar høyde for alternative perspektiver.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan presenteres kristendommens mangfold i to lærebøker i Religion og etikk?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record