dc.description.abstract | Bakgrunn for studien er at det rapporteres om økende utfordringer knyttet til barn og unges psykiske helse. Skolen favner de aller fleste mennesker i ung alder, og er derfor en viktig arena for å danne et godt grunnlag for elevenes helse. I læreplanens overordnede del er folkehelse og livsmestring kommet inn som tverrfaglige tema, fordi skolen har viktig påvirkning for elevenes helseutvikling.
Hensikten med studien er å belyse hvordan arbeidet med verdisettet Peilemerker kan lede mot en helsefremmende praksis i skolen, og hvordan dette arbeidet kan bidra til helsefremmende kompetanse hos elevene. Det er også interessant å se på hvilke utfordringer informantene har erfart i det helsefremmende arbeidet med Peilemerker i skolen.
I studien ble datamaterialet samlet inn gjennom to fokusgruppeintervjuer og seks semistrukturerte intervjuer. Informantene bestod av ledere, spesialpedagoger og lærere i grunnskolen og i voksenopplæringen som har relevant erfaring. I analysearbeidet ble det brukt Tematisk analyse.
Konklusjonen i studien viser at ledelsen har en viktig rolle for å oppnå god helsefremmende praksis i skolen. Det helsefremmende arbeidet må struktureres ved at det blir satt av tid til kunnskapsdeling, refleksjon og diskusjon. Arbeidsmiljøet til ansatte påvirker det helsefremmende arbeidet. Elevene kan oppnå helsefremmende kompetanse dersom de opplever seg inkludert og at klassemiljøet legger til rette for mestring, medbestemmelse, gjensidig respekt og gode relasjoner. Mestringsteorien Salutogenese er et viktig perspektiv i skolens helsefremmende praksis.
Nøkkelord: Helsefremmende skole, Salutogenese, inkluderende praksis, relasjonskompetanse, myndiggjøring, arbeidsmiljø | |