Sosial fasilitering: individuell innsats i lys av mental tøffhet
dc.contributor.advisor | Haugen, Tommy | |
dc.contributor.advisor | Høigaard, Rune | |
dc.contributor.author | Rismyhr, Isak Bergerud | |
dc.contributor.author | Røkaas, Anders Harald Flåten | |
dc.date.accessioned | 2024-06-25T16:23:30Z | |
dc.date.available | 2024-06-25T16:23:30Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:226166620:50704543 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3135763 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke om mental tøffhet (MT) påvirket graden av sosial fasilitering ved en fysisk test. Bakgrunnen for dette er en etterlysning i forskningen etter å se sosial fasilitering opp mot individuelle faktorer. 40 deltakere i alderen 16 til 30 år fulførte Sports Mental Toughness Questionnaire før de gjennomførte en test med 30 sekunders maksimal innsats på ergometersykkel under to betingelser: én med publikum og én alene. For å skille mellom relativt lav- og relativt høy MT hos deltakerne ble de delt ved en mediansplitt basert på resultatene av spørreskjemaet. Innsats ble målt ved peak- og gjennomsnittswatt. Resultatene viste til en effekt av sosial fasilitering for gruppa som helhet da det var en signifikant høyere innsats (peak og snitt) i test med publikum enn test uten publikum. De viste også at gruppen med relativt høy MT hadde en signifikant høyere innsats (peak og snitt) i testen med publikum enn uten publikum. Gruppen med relativt lav MT hadde ingen signifikant forskjell i innsats (peak og snitt) ved de samme testene. Dette forteller oss at det er grunnlag for å kunne si at MT har en positiv effekt på graden av sosial fasilitering ved en fysisk test med publikum til stede. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | Sosial fasilitering: individuell innsats i lys av mental tøffhet | |
dc.type | Master thesis |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Master's theses in Advanced Teacher Education, level 8-13 [185]
EN-505, HI-501, IDR513, MA-502, NO-505, REL501, SV-505