Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorstveit, Monica Klungland
dc.contributor.advisorSolstad, Bård Erlend
dc.contributor.authorKittelstad, Vilde Liestøl
dc.date.accessioned2024-06-24T16:23:23Z
dc.date.available2024-06-24T16:23:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:226166620:34451319
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135623
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Unge utøvere har ofte utilstrekkelig kunnskap om idrettsernæring og restitusjon, og har sammenlignet med ikke-utøvere, økt risiko for å utvikle spiseforstyrrelser. Intervensjonsstudier som kan fremme sunne vaner knyttet til ernæring og restitusjon er derfor etterspurt. Metode: FUEL ung-studien var en kvasi-eksperimentell pilotstudie som inkluderte VG1 idrettselever (n=106, 16.1±0.3 år) ved to videregående skoler i Sør-Norge. Deltakerne mottok ukentlig i åtte uker en læringsvideo om idrettsernæring og restitusjon, og gjennomførte spørreskjema ved to måletidspunkter. En Repeated Measure ANOVA ble benyttet for å undersøke endring i kunnskap og symptomer på spiseforstyrrelser, og forskjell i endring mellom kjønn, linjevalg (toppidrett/breddeidrett) og deltakere med ulik akademisk prestasjon. Resultater: Ingen signifikant endring i kunnskap ble funnet, men en signifikant forskjell i endring mellom kjønn i total poengscore (p=.024, η2=.048) og i hovedkategorien «idrettsernæring» (p=.031, η2=.044). Jentene hadde en økning på ~8% i total poengscore og ~16% i «idrettsernæring», mens guttene hadde en reduksjon på ~6% og ~3% i de respektive kategoriene. En tilleggsanalyse blant deltakere med høy compliance viste imidlertid ingen forskjell i endring mellom kjønn. Ingen signifikante endringer i symptomer på spiseforstyrrelser, eller forskjell i endring mellom kjønn eller linjevalg ble funnet, hverken i det totale utvalget eller i tilleggsanalysene. Konklusjon: FUEL ung var ikke tilstrekkelig for å bedre idrettselevers kunnskapsnivå, men signifikante endringer mellom kjønn ble observert i totalutvalget. Deltakelse i FUEL ung bidro heller ikke til en endring i symptomer på spiseforstyrrelser. Grunnet lav compliance og metodiske begrensninger i studien kreves ytterligere utforskning av endringer blant deltakerne som følge av FUEL ung. Nøkkelord: Digital intervensjon, idrettsernæring, kunnskap, restitusjon, symptomer på spiseforstyrrelser, unge utøvere
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleEndringer i unge utøveres kunnskap og symptomer på spiseforstyrrelser etter deltakelse i en åtte ukers digital intervensjon om idrettsernæring og restitusjon: En FUEL ung-pilotstudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel