Kostholds- og restitusjonsadferd blant elever på idrettslinjer i videregående skole
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Hensiktsmessig idrettsernæring og restitusjon er viktige forutsetninger for utøvere som ønsker å prestere på et høyt nivå. Elever som starter på idrettslinjer har ofte høyt treningsvolum, og dermed et forsterket behov for økt næringsinntak og tilstrekkelig restitusjon. I forlengelsen av dette etterspørres ytterligere utforskning av unge utøveres kostholds- og restitusjonsadferd. Hensikt: Kartlegge kostholds- og restitusjonsadferd blant elever på idrettslinjer i videregående skole, samt undersøke om en digital læringsintervensjon, om idrettsernæring og restitusjon, kan bidra til positive adferdsendringer.
Metode: Oppgaven ble gjennomført som en del av FUEL ung prosjektet. Totalt 141 idrettselever deltok i prosjektets digitale læringsintervensjon (FUEL ung). Intervensjonen foregikk over 8 uker, hvor deltakerne hver uke fikk tilsendt én digital læringsvideo. Spørreskjema ble brukt for å måle deltakernes kostholds- og restitusjonsadferd. Totalt 106 deltakere ble inkludert i dataanalysen.
Resultat: Deltakerne hadde totalt sett god måltidshyppighet og konsumerte små mengder kosttilskudd. Guttene inntok oftere restitusjonsmåltid enn jentene, og elever på breddeidrett inntok oftere kosttilskudd enn elever på toppidrett. Deltakerne hadde kortere nattesøvn enn anbefalt, men følte seg ofte tilstrekkelig uthvilt. Jentene opplevde oftere en guttene utilstrekkelig og urolig søvn. Deltakerne rapporterte positive adferdsendringer når det kom til inntak av kveldsmat, mellommåltid og restitusjonsmåltid, og næringsinntak undervegs på lengre treningsøkter.
Konklusjon: Deltakerne hadde generelt god kostholds- og restitusjonsadferd. Det ble samtidig observert enkelte adferdsforskjeller mellom kjønn og mellom elever på ulike idrettslinjer. Deltakerne rapporterte noen få positive, men ingen negative adferdsendringer etter endt intervensjon. Videre forskning trengs for å undersøke om adferdsendringene skyldes deltakelse i FUEL ung.
Nøkkelord: Kosthold, restitusjon, idrettselev, digital læring, adferdsendring, helse, prestasjon