Show simple item record

dc.contributor.advisorFlaten, Tom
dc.contributor.authorHanisch, Victoria Angela
dc.date.accessioned2024-06-24T16:23:21Z
dc.date.available2024-06-24T16:23:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:227890215:20326800
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135621
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere arbeider med skriving i norsk for å utvikle påbyggselevers skrivekompetanse i faget. For å finne svar på dette, stiller jeg spørsmål rundt hvordan skriveopplæringen på påbygg påvirkes av norskfagets intensitet, med et omfang på ti timer i uka. Et annet sentralt spørsmål i studien er hvordan det legges til rette for utvikling av skriveferdigheter, og mestring i tekstskaping i ulike sjangere i norskfaget på påbygg. Jeg spør påbyggslærerne om deres erfaringer med individuell oppfølging og støtte av elevenes utvikling som skrivere. Det siste sentrale spørsmålet i oppgaven er på hvilken måte, og i hvilken grad, elevene lærer å vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og tilbakemeldinger fra lærer, slik de skal ifølge læreplanverket. Oppgavens teoretiske perspektiver er hentet både fra skriveforskningen, og forskning på skrivemetoder og skriveundervisning, samt nyere forskning på kognitiv og sosiokulturell skriveteori. Jeg har også bygget på tidligere undersøkelser som er gjort av påbyggselever og videregåendeelevers skrivekompetanse. Metoden i masteroppgaven er kvalitativt intervju, og datamaterialet er hentet fra intervjuer av seks norsklærere som jobbet på påbygg skoleåret 2021-2022. Analysen består av tre deler som er tematisk inndelt etter lærernes opplevelser av hvordan elevenes utgangspunkt preger skriveundervisningen, samt hvilke skrivemetoder lærerne benytter i undervisningen, og hvilke suksessfaktorer lærerne oppgir at må til for å lykkes med skriving på påbygg. Funnene i oppgaven viser at lærerne i stor grad praktiserer tilpasset opplæring. De kjenner godt til elevenes yrkesfaglige bakgrunn, som legger føringer for hvordan undervisningen bygges opp gradvis gjennom skoleåret. Lærerne legger vekt på mengdeskriving, og er opptatt av å legge til rette for modning av skriveferdigheter. Når det gjelder skrivemetoder- og strategier, foretrekker lærerne mengdeskriving, gode skriverammer, modellering, tekstrevidering, tilbakemelding fra lærer, skriveøvelser rettet mot eksamen, og «intensiv skriveopplæring» for å utvikle elevenes skrivekompetanse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSkrivekompetanse på påbygg En kvalitativ studie av læreres undervisningspraksis i norskfaget på påbygg
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record